آغاز پروژه مبادلات دیجیتال ایران با روسیه و چین

آغاز پروژه مبادلات دیجیتال ایران با روسیه و چین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس اظهارات علیرضا پیمان ‌پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با روزنامه شرق، در دو سال گذشته حدود پنج میلیارد دلار از تجارت ایران به روش تهاتر انجام شده است. وی در ادامه با اشاره به چالش های تجاری در زمان تحریم، اتفاقات سیاسی مهم جهان و منطقه، حکومت طالبان و نگرانی ‌ها برای رکود اقتصاد جهانی اعلام کرد که ایران به زودی تجارت با چند کشور دنیا از جمله چین و روسیه را با استفاده از ارزهای دیجیتال آغاز خواهد کرد و تمرکز اصلی آن بر روی معاملات خرد در حوزه‌ پوشاک و صنایع غذایی خواهد بود.

به گفته معاون وزیر صمت، این وزارتخانه پلتفرم‌ هایی را بر بستر بلاک چین و ارزهای دیجیتال شناسایی و معرفی کرده تا تجار بتوانند با استفاده از آن به انجام معامله بپردازند. همچنین این وزارتخانه با راه اندازی پلتفرم های بازاریابی مبتنی ‌بر سیستم نرم ‌افزاری و قراردادهای هوشمند اولین گام در مسیر توسعه صنعت بلاک چین را برداشته است.

موارد استفاده پلتفرم های مبادلات بلاک چین

برای استفاده از پلتفرم ‌های راه اندازی شده یک فرایند اعتبارسنجی برای تاجران در سایت سازمان درنظر گرفته شده است که سرمایه گذاران و تاجران می توانند پس از مرحله تایید از این پلتفرم های دیجیتال استفاده نمایند.

طبق گفته معاون وزارت صمت، ارزهای دیجیتال دریافتی تنها برای واردات کالا قابل استفاده خواهد بود. همچنین این نوع تجارت عموما در مورد معاملات خرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در خصوص تجارت‌ های نفتی و پتروشیمی نیز احتمالا بزودی سیستم بلاک چین دیگری با نظارت ناظران چینی و روسی راه اندازی خواهد شد.

طبق اظهارات معاون وزارت صمت، سازمان با وجود راه اندازی رسمی از این سیستم بلاک چین استفاده نکرده است. با این حال مرحله اعتبارسنجی از چند هفته پیش آغاز شده و تاجران عمده و خرده می توانند پس از اعتبار سنجی تجارت خود را آغاز نمایند.

طبق اظهارات معاون وزیر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، سازمان صمت جمهوری اسلامی ایران تقریبا در چهار یا پنج کشور مختلف از جمله چین و روسیه و ونزوئلا و دیگر کشورهای هم پیمان برای تجارت با ارزهای دیجیتال اعلام آمادگی کرده است و عمده توافقات هم برای کالاهای مصرفی است؛ برای مثال برای کالاهایی مانند گیاهان دارویی و خشکبار از چین، پوشاک و کفش و صنایع غذایی از روسیه و با ونزوئلا برای کالاهای بهداشتی مذاکراتی انجام شده است.

از سوی دیگر تحریم های اقتصادی ایالات متحده توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی، OFAC وزارت خزانه داری ایالات متحده همچنان پابرجاست که شامل تحریم تمام معاملات با ایران توسط ایالات متحده است.
 

تگ ها