ابلاغ مقررات انتشار رمزارز ریال در ایران

ابلاغ مقررات انتشار رمزارز ریال در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس اعلام رسمی بانک مرکزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسماً وارد مرحله اجرایی پروژه فن آوری راه اندازی رمز ارز ریال شده است. اکتبر سال گذشته براساس اظهارات رئیس بانک مرکزی، راه اندازی ارز دیجیتال ملی، رمز ارز ریال در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است و زیرساخت توسعه و مقررات مربوط به آن بررسی شده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی در نظر داشت تا راه اندازی آنرا تا آغاز بهار امسال به ‌صورت آزمایشی اجرا کنند.
بعد از بیانیه بانک مرکزی در خصوص ایجاد ارز دیجیتال ملی، بحث راه ‌اندازی و اجرای ارز دیجیتال ملی و قوانین مربوط به آن در مجلس مورد بررسی قرار گرفته که مخالفانی نیز داشته است. بسیاری از فعالان جامعه دیجیتال در ایران معتقدند که این امر با توجه به اینکه هنوز تکلیف تنظیم کننده ها و مقررات مربوط به آن در صنعت ارزهای دیجیتال مشخص نیست، ریسک بسیاری برای ثبات بازارهای مالی خواهد داشت است.

بانک مرکزی در مقابله با رفتارهای مخالف استدلال کرد که هدف بانک مرکزی از راه اندازی رمز ارز ریال، تبدیل آن به یک دارایی قابل برنامه‌ نویسی می باشد تا قابل تنظیم با سیستم مالی سنتی باشد.

قوانین تعیین حداکثر سقف مجاز عرضه رمز ارز ریال

بر اساس قوانین تنظیم شده در بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر نحوه اجرا و تعیین سقف رمزارز ریال منتشر شده و در گردش بر عهده بانک مرکزی خواهد بود و طبق این مقررات مجاز به ارائه صورت های مالی دیجیتال به موسسات مالی دیگر می باشد. براساس جزئیات منتشر شده در این بیانیه، مقررات ناظر بر عرضه و انتشار رمزارز ریال همان مقررات انتشار و نگهداری پول سنتی است.
روند کار عرضه ارز دیجیتال به این صورت است که زیرساخت مبتنی بر فن آوری سیستم کل توزیع شده وجود خواهد داشت که مؤسسات مالی خصوصی مجوز دار، عضو آن خواهند بود و قراردادهای هوشمند جهت اجرا براساس بخشنامه های موردپذیرش منعقد خواهند شد.
عضویت موسسات مالی خصوصی به دو صورت عضو عادی و عضو متولی خواهد بود. موسسه مالی عضو متولی قرارداد هوشمند بر پایه رمزارز ریال و توسعه کیف پول دیجیتال جهت ارائه به شخص متقاضی را تعیین خواهد کرد و موسسه مالی عادی نیز امکان انجام تراکنش ‌های کیف رمزارز ریال را از طریق عضو متولی برای اشخاص متقاضی فراهم کند.

موسسه مالی خصوصی تعیین شده به‌ عنوان عضو متولی نیز علاوه بر وظایف عضو عادی، موظف به نگهداری یک نسخه از سیستم کل توزیع شده و مشارکت در فرایند تایید تراکنش‌ها خواهد بود. براساس قوانین توزیع عرضه، ارائه خدمات وابسته به رمزارز ریال پس از هویت شناسی شخص متقاضی در چارچوب قوانین ضد پولشویی خواهد بود. موسسه مالی موردنظر موظف می باشد در زمان فعالسازی کیف دیجیتال برای شخص متقاضی، نسبت به ثبت و نگهداری اطلاعات هویتی وی کوشا باشد.

استفاده از رمزارز ریال در ایران

براساس مقررات تنظیم شده برای رمزارز ریال، انجام تراکنش صرفاً در محدوده جغرافیایی داخل ایران مجاز خواهند بود. همچنین منابع تمامی امور مرتبط با رمزارز ریال بانک مرکزی معرفی‌ شده اما در مورد جزییات آن اطلاعاتی ارائه نشده است.

همچنین براساس تاکید بانک مرکزی، روند عرضه رمزارز ریال و سقف ارائه آن رمزارز ریال عادی توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ خواهد شد اما در خصوص جزییات آن داده خاصی ارائه نشده است. مواردی که در این مقررات به آن اشاره نشده است، پیرو مقررات ناظر قوانین سنتی بانک ها خواهد بود. 

مقررات انتشار رمزارز ریال بانک مرکزی در روز 21 دی ۱۴۰۰  در شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب‌ شده  که در 20فروردین 1401 ابلاغ شده است.

براساس اظهارات صالح‌ آبادی، رئیس بانک مرکزی با انتشار رمزارز ریال، خرید رمز ارز ریال با ریال ملی امکان پذیر خواهد بود و رمزارز ریال قابل‌ استفاده برای سرمایه‌ گذاری نیست و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد. و بانک به رمز ارز ریال گوشی دسترسی خواهد داشت.

با توجه به انتشار و ابلاغ قوانین مربوط به ارز دیجیتال ملی پروژه راه‌ اندازی و عرضه رمزارز ریال یک مرحله دیگر به اجرا و راه اندازی نزدیکتر شده است.

تگ ها