احتمال شکست همبستگی بیت کوین با بازار سهام

احتمال شکست همبستگی بیت کوین با بازار سهام
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازار ارزهای دیجیتال همزمان با سقوط ارزش سهام در حال تجربه یک جهش غافلگیرکننده است. قیمت بیت کوین از محدوده 18 تا 19 هزار دلار افزایش یافته و از مرز 20 هزار دلار عبور کرده است. در 24 ساعت گذشته بیش از 5 درصد افزایش یافته است.

به گفته برخی از کارشناسان دیجیتال، اقدام اخیر بیت کوین همزمان با دامپ و کاهش بازار سهام، به نظر می رسد همبستگی بین بیت کوین و سهام را خواهد شکست. همزمان اتریوم نیز برای اولین بار پس از ادغام، یک رالی قوی را تجربه کرده و قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته بیش از 6 درصد رشد کرده است و احتمالا از مرز 1.4 هزار دلار عبور خواهد کرد.

 بدین ترتیب قیمت سولانا با بیش از 7 درصد رشد، پالیگان با بیش از 5 درصد افزایش و لونا کلاسیک با بیش از 57 درصد صعود عنوان بزرگترین برندگان مارکت دیجیتال را به خود اختصاص داده اند.

از نظر کارشناسان بدلیل همبستگی پیشین مارکت و سهام جهش صعودی در مارکت دیجیتال غیرمعمول و تعجب آور است. بازار سهام در چند روز اخیر پس از اعلام نرخ بهره فدرال رزرو شاهد فروش گسترده ای بوده است. برای نمونه S&P 500 بیش از 1 درصد سقوط کرده و سهام نزدک نیز بیش از 0.5درصد کاهش یافته است، سهامی که پیش از این بیشترین همبستگی با بیت کوین را داشته است.

نظرات متفاوت کارشناسان در خصوص اقدام اخیر بیت کوین

طبق داده های اخیر کوین بیس، مارکت ارز دیجیتال با بازار معمول همبستگی دارد و به سهام فن آوری و نزدک مبتنی بر فن آوری بسیار نزدیک است با این حال به نظر می رسد که مارکت دیجیتال در حال شکست این همبستگی است و احتمالا به بلوغ رسیده است. قبل از سال 2020 هیچ ارتباطی بین این دو بازار وجود نداشته است.

کووین سونسون، یکی از تاثیرگذاران اصلی مارکت دیجیتال نیز معتقد است که بیت کوین هنوز به بازار سهام وابسته است و احتمالا بیت کوین و سایر دارایی های دیجیتال در در چند روز آینده با سرعت کمتری تحت تاثیر نوسانات سهام قرار خواهند گرفت. Svenson معتقد است که خریداران بیت کوین امیدوار به صعود بازار سهام می باشند و در صورت ادامه روند نزولی بازار سهام، بیت کوین محکوم به سقوط دوباره خواهد بود.

طبق اظهارات کارشناسان بلومبرگ؛ توقف در رالی صعودی دلار دلیل دیگری بر ادامه روند صعودی مارکت دیجیتال است و احتمالا با کاهش بیشتر دلار قیمت بیت کوین افزایش بیشتری خواهد یافت. از سوی دیگر؛ سرمایه گذاران مارکت دیجیتال به بازگشت مجدد بازار سهام امیدوارند. سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که قرار است امروز در 27 سپتامبر برگزار شود، می تواند نقش بزرگی در روند صعودی یا نزولی سهام و مارکت دیجیتال ایفا نماید.