ارزهای دیجیتال جایگزینی برای طلا

ارزهای دیجیتال جایگزینی برای طلا
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیوش گوپتا، مدیرعامل گروه بانک دی ‌بی ‌اس، در اجلاس تجاری جهانی اقتصادی اکونومیک تایمز درباره ارز دیجیتال و مقررات آن سخنرانی کرد. DBS بزرگترین بانک آسیای جنوب شرقی از نظر دارایی است. مدیر عامل بزرگ‌ ترین بانک آسیای جنوب شرقی، DBS، می‌ گوید که ارز دیجیتال می ‌تواند جایگزینی برای طلا باشد. براساس اظهارت او، تنظیم ارزهای دیجیتال خارج از سیستم بانکی رسمی کاری غیرعاقلانه است و بانک‌ های مرکزی در سطح جهانی باید ارزهای دیجیتال را تنظیم کنند. 
اکونومیک تایمز به نقل از گوپتا نوشت: ارزهای دیجیتال نمی توانند به پول فیزیکی کنونی تبدیل شوند، اما می ‌توانند جایگزینی برای طلا و ارزش آن باشند. چالش بزرگ دیگر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی آن است، برای مثال اگر می خواهید از ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه‌ ای استفاده کنید، با توجه به نوسان قیمت لحظه ای آن نمی دانید این پرداخت چه هزینه ای برای شما خواهد داشت.
مدیر اجرایی بانک آسیای جنوب شرقی DBS گفت که بانک های مرکزی در سراسر جهان باید قوانین تنظیم ارز دیجیتال را بررسی و اجرا کنند تا فضای تجارت ارزهای دیجیتال در محدوده حفاظت شده و قانونی خود مستقر شوند.
وی با تاکید بر اینکه هیچکس از هویت صاحب پول خصوصی مطلع نیست، بنابراین در معرض سوء استفاده قرار می گیرد، افزود: این موضوع همان چیزی است که رئیس بانک مرکزی هند (RBI) نگران آن است. او افزود: سیستم ‌های پولی در سراسر جهان مسائل مربوط به قوانین مربوط به پولشوییAML و شناسایی هویت کاربران KYC، مربوط به ارزهای دیجیتال را حذف کرده ‌اند.

اشکالات CBDC های ارزهای دیجیتال

مدیر عامل DBS همچنین در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، CBDCها نیز نکاتی را خاطر نشان کرد. مدیر عامل بانک مرکزی گفت:CBDC ها نیز چالش های خاص خود را دارند، ارز دیجیتال بانک مرکزی شکل دیجیتالی ارز فیات یک کشور است و بانک مرکزی به جای چاپ پول، کوین های الکترونیکی یا حساب هایی با پشتوانه اعتبار دولت صادر می کند. و بدین ترتیب احتمال پولشویی دولتی و جرائم و سیستم فساد دولتی بدون نظارت مستقیم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین ارزش ارز فیات کشوری که براثر تورم و نقدینگی بسیار کم است نیز به این روش افزایش پیدا نخواهد کرد.
اشکال بعدی این اقدام اینست که سیستم بانکی موجود را از بین می ‌برد، بنابراین شما فرآیند اعتبارسازی را به تنهایی بر عهده بانک مرکزی می‌ گذارید و بدین ترتیب نظارت بر سیستم بسیار اندک خواهد بود.
لازم به ذکر است، بانک گوپتا DBS، مدت زیادی است که خدمات ارزهای دیجیتال را به برخی از مشتریان ارائه می دهد. این بانک یک صرافی دارایی دیجیتال با خدمات کامل را در دسامبر 2020 راه اندازی کرد و از آن زمان، این پلتفرم رشد سریعی را در تجارت ارزهای دیجیتال خود داشته است. این بانک در ماه فوریه 2022 اعلام کرد که قصد دارد در سال جاری معاملات ارزهای دیجیتال را برای سرمایه گذاران خرد راه اندازی کند.
 

تگ ها