استخراج ارزهای دیجیتال در راستای کاهش تأثیر تحریم‌ در ایران

استخراج ارزهای دیجیتال در راستای کاهش تأثیر تحریم‌ در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس گزارش رویترز، حدود 4.5 درصد از کل استخراج بیت ‌کوین در جمهوری اسلامی ایران انجام می ‌شود و به این کشور اجازه می ‌دهد تا صدها میلیون دلار از ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنند که می‌توان از آنها برای واردات و کاهش تأثیر تحریم ‌ها استفاده کرد.

ایالات متحده تحریم اقتصادی تقریباً کاملی را علیه ایران اعمال کرده است اما بر اساس ارقام شرکت تحلیل بلاک چینElliptic، در سطح کنونی ماینینگ، تولید بیت کوین ایران به درآمدی نزدیک به یک میلیارد دلار در سال رسیده است.

تعیین ارقام دقیق بسیار چالش برانگیز است، اما با این حال تخمین‌ های درآمدی بر اساس داده ‌های جمع ‌آوری ‌شده از ماینر های بیت ‌کوین توسط مرکز تأمین مالی جایگزین کمبریج تا آوریل 2020 و اظهارات شرکت تولید برق جمهوری اسلامی ایران در ژانویه2022 مبنی بر اینکه تا 600 مگاوات برق توسط ماینر ها مصرف می شود، صورت گرفته است.

تامین انرژی ماینینگ ارزهای دیجیتال

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق فرآیندی به نام ماینینگ ایجاد می شوند که در آن رایانه های قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می کنند. این فرآیند انرژی بر است و اغلب متکی به برق تولید شده توسط سوخت های فسیلی است که ایران غنی از آن می باشد.

طبق گزارش رسانه های جمهوی اسلامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی تجارت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استخراج شده در خارج از کشور را ممنوع کرده است، اگرچه این ارزها به طور گسترده در بازار سیاه در دسترس می باشند.

جمهوری اسلامی تا چند ماه اخیر استخراج ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته و به آن انرژی ارزان ارائه می کرده و ماینرها ملزم بودند تا بیت‌ کوین ‌های استخراج ‌شده خود را به بانک مرکزی بفروشند.

همچنین برق ارزان و انرژی تقریبا رایگان، ماینرهای بسیاری را به خصوص از چین به جمهوری اسلامی جذب کرده است. مقامات جمهوری اسلامی به ارزهای دیجیتال استخراج شده در ایران اجازه می دهد تا هزینه واردات کالاهای مجاز را پرداخت نمایند.

استخراج بیت کوین در راستای کاهش اثرات تحریم

براساس این  گزارش، جمهوری اسلامی دریافته است که استخراج بیت‌ کوین فرصتی جذاب برای اقتصاد تحریم ‌شده است. همچنین برق مورد استفاده ماینرها در ایران به معادل حدود 10 میلیون بشکه نفت خام در سال برای تولید نیاز دارد که حدود 4 درصد از کل صادرات نفت ایران در سال 2020 بوده است.

بنابراین دولت ایران به طور موثر ذخایر انرژی خود را در بازارهای جهانی می فروشد و از فرآیند استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم های تجاری استفاده می کند. ماینرهای مستقر در ایران مستقیماً به بیت‌ کوین پرداخت می کنند، که می ‌توان از آن برای پرداخت هزینه واردات استفاده کرد.
 

تگ ها