اضافه کردن تراست بیت کوین و اتریوم به فهرست رابین هود

اضافه کردن تراست بیت کوین و اتریوم به فهرست رابین هود
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

رابین هود ماه گذشته 9 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد، اما تجارت دیجیتال آن بدون وقفه ادامه دارد. برای سال ‌ها، اپلیکیشن تجاری رابین هود تنها تعداد انگشت شماری از ارزهای دیجیتال را فهرست می‌کرده است و طی ماه گذشته، این تعداد را به 11 عدد رسانده است و اکنون دو دارایی سهام مرتبط با ارزهای دیجیتال را نیز در دسترس قرار داده است.

از روز شنبه، 7 می کاربران صرافی رابین هود می ‌توانند از طریق اپلیکیشن گری اسکیل، Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) و Grayscale Ethereum Trust (ETHE) را معامله نمایند.

تراست بیت کوین GBTC گری اسکیل و سهام توکنیزه شده تراست اتریوم ETHE گری اسکیل محصولات سرمایه ‌گذاری هستند که مانند یک سهام معامله می‌ شوند و به سرمایه ‌گذاران این امکان را می ‌دهند که به ترتیب در معرض قیمت بیت ‌کوین و اتریوم قرار بگیرند، بدون اینکه واقعاً مجبور به خرید آن ‌ها باشند.

صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل که با نام GBTC شناخته می‌شود، با داشتن 35 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود، پیشرو مطلق در بازار ارزهای دیجیتال است. ساختار صندوق ‌های تراست سرمایه ‌گذاری، حداقل از نظر قانونی به شکل یک کمپانی و شرکت است.

این تراست ‌ها در واقع نوعی صندوق با سرمایه محدود (closed-end funds) می باشند. بنابراین، تعداد سهام موجودر دسترس این صندوق‌ ها محدود بوده و عرضه و تقاضای آن‌ ها تعیین کننده قیمت آنها می باشد. صندوق ‌های تراست سرمایه ‌گذاری، توسط دفتر کنترل ارز، OCC آمریکا نظارت شده و خارج از حوزه قضایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، SEC هستند.

نحوه سرمایه گذاری در گری اسکیل

شرکت سرمایه گذاری گری اسکیل در ازای پرداخت هزینه مدیریت، مسئولیت نگهداری را بر عهده می گیرد و خریداران «سهام» بیت کوین یا اتریوم یا چیزی شبیه به آن را دریافت می کنند.

اما در حالی که هر دو GBTC و ETHE ظاهراً با قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط هستند، به ندرت بر اساس 1:1 معامله می شوند. (1:1 یا مبنای یک به یک به معامله ای اطلاق می شود که یک نفر مستقیماً فقط با یک شخص دیگر معامله می کند.)

طبق داده‌ های Ycharts، سهام توکنیزه شده تراست اتریوم ETHE گری اسکیل از روز جمعه، 6 می با تخفیف 26.18 درصدی به فروش می ‌رسد، به این معنی که خرید سهام توکنیزه شده تراست اتریوم ETHE گری اسکیل 26 درصد ارزان‌ تر از خرید اتریوم می باشد. همچنین، تراست بیت کوین GBTC گری اسکیل نیز با 25.5 درصد تخفیف معامله می شود که 25 درصد ارزان تر از خرید بیت کوین می باشد.

اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، SECپیشنهاد گری اسکیل را برای انتقال تراست بیت کوین به یک صندوق قابل معامله، ETF در بورس بیت کوین بپذیرد، این تخفیف سنگین احتمالاً ناپدید خواهد شد زیرا ساختار ETF ها به معامله گران اجازه می دهد تا نزدیک به قیمت دارایی پایه معامله کنند. با این حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده هنوز ETF با پشتوانه بیت کوین را ارائه نکرده است.