اعتماد به سیستم مالی غرب اشتباه فاحش پوتین در جنگ اوکراین

اعتماد به سیستم مالی غرب اشتباه فاحش پوتین در جنگ اوکراین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

غرب در حال استفاده از تسلیحات مالی است که قبلاً هرگز علیه کشوری به بزرگی روسیه استفاده نشده بود و بنظر می رسد غرب برخی از اصول خود را کنار گذاشته است.

علیرغم اینکه اروپا مرکز شکوفایی جهان در یک ونیم قرن گذشته بوده است، جریان آزاد کالا از مرزها، سیستم بانکی فعال و حقوق مالکیت بخش برجسته آن بوده است.

اقتصاد روسیه به بزرگی اقتصاد استرالیا است ولی با وجود تحریم های متوالی دنیای غرب و آمریکا و حتی آسیا این انتظار می رود که روسیه بزرگترین رکود اقتصادی خود را تجربه خواهد کرد.

همچنین این درک ضمنی وجود دارد که هیچ کشور بزرگی از دسترسی به این سیستم مالی اروپا محروم نخواهد شد که در غیر این صورت سیستم مالی شکست خورده خواهد بود که در جریان تحریم های جهانی، روسیه این موقعیت را بعد از جنگ با اوکراین از دست داده است.

با این حال ارزهای دیجیتال به کمک هر دو طرف ماجرا آمده است و تمام کشورها در صدد استفاده از ارزهای دیجیتال چه بصورت کمک مالی دیجیتال مانند اوکراین و چه روسیه در جهت دور زدن تحریم ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تاریخچه جنگی روسیه

در طول هفت سال از آخرین حمله پوتین به اوکراین (و الحاق کریمه) در سال 2014، بانک مرکزی روسیه دارایی ‌های ارز خارجی و اوراق قرضه خارجی و طلای خود را تقریباً دو برابر کرده است و ذخیره 630 میلیارد دلاری را با هزینه قابل توجهی از جیب مردم ایجاد کرده است.

این یک صندوق جنگی بوده که روسیه را قادر می ساخت تا به خرید اقلامی که فقط با ارز خارجی قابل خرید هستند، ادامه دهد، حتی اگر مشتریان خارج از کشور از تجارت با آن و عرضه آن ارز خودداری کنند.

این اموال اگرچه می ‌توانست در روسیه ذخیره شود، اما بیشتر آن در بانک ‌های بریتانیا، اروپای غربی و ایالات متحده نگهداری می ‌شود تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. اکنون با تحریم های همه جانبه جهانی تمام برنامه های روسیه تغییر کرده است و پوتین در پی دور زدن تحریم ها با ارزهای دیجیتال است.

روسیه درس عبرتی برای چین

در 27 فوریه، همان طور که انتظار می رفت، غرب دارایی ها و سفرهای مقامات روسی را مسدود کرده و همچنین، بانک ‌های روسی را از دسترسی به سیستم پیام‌ رسانی که برای انتقال پول به آن سوی مرزها استفاده می‌کردند، ممنوع و ذخایر بانک مرکزی روسیه که در فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده ذخیره شده بود را مسدود کرده است.

چین نیز عملکردی مشابه به روسیه در سالهای اخیر داشته است اما به بانک‌ های فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده، بیش از حد توان از دست دادن، دارایی‌ نسپرده است.

مسدود کردن ذخایر خارجی قبلاً برای کشورهای کمتر قدرتمند مانند ایران، افغانستان و ونزوئلا انجام شده است. اما این اولین باری است که در مورد یکی از اعضای گروه 20 یا شورای امنیت سازمان ملل تحریم هایی صورت می گیرد.

اکنون روسیه روس‌ ها را از ارسال پول به خارج از کشور منع کرده است، پرداخت سود بدهی‌ های دولتی به خارجی ‌ها را متوقف کرده و از هر شرکت روسی که دلار درآمد دارد خواسته است 80 درصد درآمد خود را در ازای روبل تحویل دهد.

برای مردم عادی روسیه تضاد فاحش بین واقعیت زندگی روزمره در برابر ادعاهای رسانه های دولتی وجود دارد. تا همین اواخر، تلویزیون روسیه حتی از کلمه جنگ استفاده نمی کرد.
 

تگ ها