افزایش تعرفه طلای وارداتی در هند

افزایش تعرفه طلای وارداتی در هند
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

در تلاش برای کاهش فشار علیه روپیه، دولت هند در اول جولای اعلام کرد که تعرفه طلای وارداتی با پنج درصد افزایش به 12.5 درصد رسانده است. با این حال، این نگرانی وجود دارد که افزایش تعرفه واردات باعث افزایش دوباره قاچاق این کالا شود.

در مواجهه با افزایش کسری تجاری و تضعیف پول محلی، دولت هند در اول جولای اعلام کرد که تعرفه بر طلای وارداتی را از 7.5 درصد به 12.5 درصد افزایش داده است. بلافاصله پس از اعلام این خبر، قیمت این فلز گرانبها در هند 3 درصد افزایش یافت.

هند دومین کشور مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان است. بر اساس گزارشی، آخرین داده ‌های این کشور نشان می‌دهد که واردات این فلز گرانبها به هند طی دوازده ماه تقریباً ده برابر شده و به 6 میلیارد دلار رسیده است. در همین دوره ؛ می 2021 تا می 2022، تراز تجاری منفی هند به 24.29 میلیارد دلار افزایش یافت که از 6.53 میلیارد دلاری که در سال گذشته افزایش یافته است.

پس از اعلام این خبر، برخی از کارشناسان هندی تصمیم دولت را تحسین کرده و اظهار داشتند که این اقدام تقاضا برای طلا را کاهش خواهد داد. با این حال، احتمالا این افزایش قاچاق کالا را افزایش خواهد داد. قاچاق طلا پس از کاهش عوارض و به دلیل محدودیت‌ های کووید19 کاهش یافته بود که احتمالا دوباره افزایش خواهد یافت.

کاهش ارزش روپیه

کاهش ارزش پول کاهش ارزش یک ارز در سیستم نرخ ارز شناور است. کاهش ارزش پول می تواند به دلیل عواملی مانند عوامل اقتصادی، تفاوت نرخ بهره، بی ثباتی سیاسی یا ریسک گریزی در بین سرمایه گذاران رخ دهد. هند از سیستم نرخ ارز شناور پیروی می کند و کارشناسان دلیل کاهش آنرا افزایش نرخ بهره و کاهش قیمت بیت کوین می دانند. روپیه هند برای اولین بار از مرز 79 در برابر دلار آمریکا عبور کرده است.

کارشناس اقتصادی و مدیر عامل شورای جهانی طلا، با کارشناسانی که ادعا می کنند افزایش تعرفه به کاهش تقاضا برای طلا و کاهش فشار بر روپیه کمک خواهد کرد، هم عقیده است. با این حال سورندرا مهتا، دبیر انجمن شمش و جواهرات هند IBJA، برخلاف دیگران اظهار داشت که تقاضا برای این فلز گرانبها افزایش خواهد یافت.

تاثیر بیت کوین بر کاهش ارزش روپیه

بیت کوین می تواند نقش کلیدی در تقویت رشد اقتصادی هند داشته باشد. تاثیر بیت کوین بر کاهش ارزش روپیه هنوز مشخص نیست. در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت بیت کوین منجر به کاهش ارزش روپیه شده است، برخی دیگر معتقدند که تأثیر آن حداقلی است.

روپیه هند تحت تأثیر افزایش محبوبیت بیت کوین قرار گرفته است و هم اکنون دولت هند در حال کار بر روی راهکارهایی برای تنظیم قوانین دیجیتال به ویژه بیت کوین است. همچنین روپیه هند یکی از بی ثبات ترین ارزهای جهان است که بیت کوین را به گزینه سرمایه گذاری جذاب تری در هند تبدیل کرده است.

اهمیت بیت کوین در اقتصاد هند

براساس نظر کارشناسان اگر اکثریت مردم به جای روپیه هند از بیت کوین استفاده کنند، دولت هند احتمالا درآمد مالیاتی خود را از دست خواهد داد. همچنین با بالارفتن قیمت بیت کوین و گران شدن واردات، تورم در هند ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، اگر دولت هند خرید یا فروش بیت‌ کوین را غیرقانونی کند، آسیب بزرگی به اقتصاد خواهد زد. در نهایت، اگر قیمت بیت کوین سقوط بیشتری داشته باشد، سرمایه گذاران این حوزه بسیاری از سود های خود را از دست خواهند داد.

همچنین ماهیت بیت کوین در ردیابی تراکنش ها می تواند پیامدهای منفی برای اقتصاد هند داشته باشد و فعالیت بازار سیاه و پولشویی را آسان تر نماید.از همین رو دولت هند تصمیم گرفته است که بجای ممنوعیت تجارت ارزهای دیجیتال با اعمال مالیات 30 درصدی این بازار را کنترل نماید.
 

تگ ها