افزایش کلاهبرداری در استرالیا و سرقت 242 میلیون دلار استیبل کوینAUD 

افزایش کلاهبرداری در استرالیا و سرقت 242 میلیون دلار استیبل کوینAUD 
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

رشد و سرمایه گذاری های عظیم در مارکت ارز دیجیتال در چند سال اخیر آنرا به مکان مورد علاقه کلاهبرداران و مجرمان سایبری تبدیل کرده است. آخرین برآوردهای ثبت ضرر استرالیا بیانگر اینست که کلاهبرداری های دیجیتال در استرالیا در حال افزایش است.

طبق داده های کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا، ACCC استرالیا در سال جاری بیش از 242 میلیون استیبل کوینAUD در کلاهبرداری های دیجیتال از دست داده است. این مرجع بیش از 5300 گزارش دریافت کرده که 50 درصد آنها ثبت ضرر کرده اند.

براساس گزارش پلیس فدرال، تعداد زیادی از کلاهبرداران از استراتژی های هوشمندانه و بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند تا واقعی به نظر برسند و سرمایه گذاران را وادار به سرمایه گذاری نمایند. برای مثال کلاهبراران تظاهر میکنند که سرمایه داران بزرگ یا افسران بلند رتبه پلیس می باشند. 

پلیس فدرال استرالیا با اشاره به افزایش 38 درصدی تعداد کلاهبرداری های دیجیتال از عملکرد قانونگذاران برای تنظیم مقررات مربوط به ارز دیجیتال انتقاد کرده و اظهار داشته است که با توجه به ثبت یک کلاهبرداری دیجیتال در هر 8 دقیقه؛ دارایی های دیجیتال به عنوان تهدیدهای نوظهوری هستند که نیاز به تنظیم دارند.

اقدامات مقامات مالی استرالیا در خصوص دارایی های دیجیتال

طبق گزارش، در سال گذشته حدود 17.82 میلیون دلار استرالیا در جرایم مالی دیجیتال از دست رفته است. بدین ترتیب سرمایه گذاران استرالیایی از بانک ها خواسته اند تا سیاست‌ های مالی خود را اصلاح کرده و هویت افراد را کاملا شناسایی نمایند.

در پاسخ به درخواست سرمایه گذاران، بانک‌ ها گزینه دیگری را برای مقابله با کلاهبرداری پیشنهاد کرده اند. بخش بزرگی از بانک‌ های ایالتی استرالیا به استفاده از فن آوری PayID اشاره کرده و اظهار داشته اند که این ویژگی امکان تایید نام‌ های مرتبط به یک حساب در شعبه های مختلف بانکی را فراهم می کند. با این حال به گفته منتقدان، فن آوری ارائه شده به عنوان گزینه جایگزین در مقابل مقررات تنظیم شده، در کل کارایی پردازش مناسبی ندارد.

همچنین با توجه به رشد کلاهبرداری های دیجیتال همزمان با روند نزولی بازار و کاهش قیمت بیت کوین، مقامات استرالیایی مانند بسیاری از مناطق دنیا در حال ارزیابی پلتفرم های مرتبط با ارزهای دیجیتال می باشند. شان هیوز، کمیسر کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌ گذاری استرالیا در کنفرانس اخیر مرتبط با دارایی های دیجیتال در خصوص ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به شهروندان استرالیایی هشدار داده است.

طبق اظهارات رئیس بانک مرکزی؛ با وجود اینکه ارزهای دیجیتال تا حد زیادی غیرقابل تنظیم می باشند با این حال برای ایجاد تعادل مالی و محافظت از سرمایه گذاران از فن آوری ‌های جدید استقبال کرده و سعی در تنظیم مقررات مربوط دارند.

پلیس فدرال استرالیا نیز در ماه آگوست یک واحد پلیس اختصاصی برای مبارزه با جرایم دیجیتال تشکیل داده که وظیفه این بخش شناسایی و معرفی مجرمان سایبری به مقامات اجرایی است.