افزایش 75 درصدی نرخ بهره و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

افزایش 75 درصدی نرخ بهره و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق بیانیه فدرال رزرو در 22 سپتامبر؛ بانک مرکزی ایالات متحده برای مبارزه با تورم فزاینده، نرخ بهره را 75 واحد پایه دیگر افزایش داده است. نرخ وجوه بانک مرکزی ایالات متحده در حال حاضر 3 تا 3.25 درصد می باشد. همچنین از آنجایی که فدرال رزرو همچنان متعهد به مهار تورم است، احتمالا تمام بازارهای های مالی تحت تاثیر تصمیمات فدرال رزرو در نوسان خواهند بود.

آخرین افزایش نرخ از سوی فدرال رزرو پس از انتشار آخرین شاخص قیمت مصرف کننده بوده که نرخ تورم بیش از حد انتظار و 8.3 درصد در ماه آگوست اعلام شد. افزایش نرخ بهره با چهار افزایش 75 واحدی پیشین در اوایل سال جاری، نرخ وجوه فدرال رزرو را به 3 تا 3.25 درصد رسانده است.

تصمیم فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره با توجه به اظهارات جروم پاول در جکسون هول قابل پیش بینی بوده و بازارهای جهانی تحت تاثیر اقدامات فدرال رزرو در سال جاری در نوسان بوده اند. بدین ترتیب همزمان با افزایش نرخ بهره جدید تمام بازرهای مالی دچار وحشت شده اند.

از آنجایی که با افزایش نرخ بهره هزینه استقراض پول گران تر می شود و افزایش نرخ بهره معمولا به دارایی های ریسکی آسیب می رساند. بدین ترتیب ارزش دارایی های دیجیتالی از جمله بیت کوین و اتریوم در ارتباط نزدیک با سهام پس از تغییرات نرخ فدرال رزرو در نوسان خواهند بود.

طبق داده های کوین مارکت کپ، در واکنش به تصمیم اخیر فدرال رزرو، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در 24 ساعت گذشته 1.6 درصد افزایش یافته است، با این حال قیمت بیت کوین و اتریوم به ترتیب 1.2 و 1.4 درصد در روز کاهش یافته اند.

تاثیراقدامات فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال

دارایی ‌های دیجیتال از زمانی که بازار در نوامبر 2021 به اوج 3 تریلیون دلاری رسید، سال سختی را پشت سر گذاشته و تصمیمات فدرال رزرو تأثیر عمده ‌ای در فاز زمستانی جاری داشته است. براساس داده ‌های کوین گکو، بیت‌ کوین و اتریوم در حال حاضر بیش از 70 درصد از اوج قیمتی خود پایین ‌تر بوده و بسیاری از دارایی ‌های دیجیتال دیگر بدلیل پیروی از این دو دارایی وضعیت بدتری دارند.

طبق اظهارات پاول در جکسون هول؛ بانک مرکزی نرخ بهره 2 درصدی را هدف قرار داده و این تصمیم بیانگر اینست که سیاست تهاجمی بانک مرکزی حداقل تا زمان مهار کامل تورم ادامه خواهد داشت. به گفته کارشناسان اگر پاول به تعهد مهار تورم پایبند باشد، نرخ بهره فدرال رزرو در ماه های آینده افزایش بیشتری خواهد یافت و مارکت شاهد نوسانات بیشتری خواهد بود.

با وجود اینکه مارکت دیجیتال به دلیل مرج اتریوم نشانه ‌هایی از احیای احتمالی را در چند ماه اخیر نشان داده است، روند صعودی اخیر قیمت اتریوم در هفته گذشته کاهش یافته است. قیمت بیت کوین نیز در ماه سپتامبر عملکرد ضعیفی داشته و همزمان با اتریوم کاهش یافته است. هر دو دارایی تنها کمی بالاتر از پایین ترین سطح خود در ماه ژوئن معامله می شوند، زمانی که بازار به دلیل بحران نقدینگی ناشی از فروپاشی اکوسیستم ترا سقوط کرد.

تگ ها