اقدامCFTC علیه MTI آفریقای جنوبی بعلت تقلب 1.7 میلیارد دلاری

اقدامCFTC علیه MTI آفریقای جنوبی بعلت تقلب 1.7 میلیارد دلاری
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده، CFTC روز جمعه 1 جولای اعلام کرد که اپراتور MTI آفریقای جنوبی و مدیر عامل آن یوهان استاینبرگ به تقلب 1.7 میلیارد دلاری مربوط به بیت کوین متهم شناخته شده است. رگولاتور اظهار داشت که این اقدام بزرگترین مورد طرح کلاهبرداری CFTC در مورد بیت کوین بوده است.

تقریباً از 18 می 2018 تا 20 مارس سال گذشته، یوهان استاینبرگ، مدیر عامل MTI آفریقای جنوبی به ‌صورت شخصی و به‌ عنوان تنظیم کننده MTI، درگیر یک طرح بازاریابی چندبعدی و تقلبی بین ‌المللی برای جمع آوری بیت‌ کوین از افراد برای مشارکت در یک استخر کالایی که توسط او اداره می‌ شد، بوده است. در این دوره، یوهان استاینبرگ حداقل 29,421 بیت کوین را با ارزش بیش از 1,733,838,372 دلار در پایان دوره جمع آوری کرده است.

براساس اطلاعیه ارائه شده توسط CFTC، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده به دنبال شکایت سرمایه‌ گذاران فریب ‌خورده حجم زیادی از سودهای غیرقانونی توسط این شرکت را ردیابی کرده است، سرمایه بیت کوین جمع آوری شده شامل جریمه ‌های پولی، هزینه ثبت نام دائمی و هزینه رفع ممنوعیت ‌های تجاری و هزینه دور زدن قوانین بورس کالا و مقررات کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده، CFTC بوده است.

براساس توضیحات ناظر مارکت مشتقه CFTC؛ متهمان به طور مستقیم یا غیرمستقیم تمام بیت کوینی را که از شرکت کنندگان در استخر می پذیرفتند، تصاحب کرده اند. در نهایت طبق نتیجه گیری کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده، CFTC، مدیر عامل MTI، یوهان استاینبرگ یک فراری از مجریان قانون آفریقای جنوبی بوده است، که در اواخر ژوئن در جمهوری فدرال برزیل با حکم بازداشت اینترپل بازداشت شده است.

کلاهبرداری های بیت کوین

با وجود مزایای استفاده از بلاک چین و دارایی ‌های دیجیتال به صورت ایمن و سازگار، موارد زیادی از کلاهبرداری نیز وجود داشته است. در طول سالهای ظهور مارکت دیجیتال تاکنون بسیاری از افراد گزارش داده ‌اند که به وب‌ سایت ‌هایی جعلی سرمایه‌ گذاری یا استخراج ارزهای دیجیتال جذب شده ‌اند.

سایت ‌ها از توصیفات جعلی و اصطلاحات تخصصی ارزهای دیجیتال برای اعتبار بیشتر استفاده می‌ کنند، اما وعده ‌های بازدهی عظیم و تضمین‌ شده صرفا کذب است. طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، کلاهبرداران ارزهای دیجیتال از سال 2021 بیش از 1 میلیارد دلار سرقت کرده اند.

برخی از کلاهبرداری‌های رایج ارزهای دیجیتال از جمله طرح های سرمایه گذاری بیت کوین، کلاهبرداری Rug pull، کلاهبرداری های عاشقانه، کلاهبرداری های فیشینگ و ... بیشترین حجم از کلاهبرداری را داشته اند.
 

تگ ها