السالوادور در شرف خرید دوباره بیت کوین همزمان با کاهش ارزشBTC

السالوادور در شرف خرید دوباره بیت کوین همزمان با کاهش ارزشBTC
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

علیرغم سقوط تاریخی بیت کوین و کسری بودجه کشور السالوادور، رئیس جمهور السالوادور، نایب بوکله اظهار داشته است که احتمالا اکنون زمان خوب خرید بیت کوین برای السالوادور می باشد. به نظر می رسد رئیس جمهور السالوادور بیت کوین را به عنوان نهضت شخصی خود انتخاب کرده است.

آغاز نهضت وی از سال 2021 و اعلام قانونی کردن بیت کوین در السالوادور آغاز شده است. اگر یکی از رهبران جهان به افزایش قیمت بیت کوین امیدوار باشد، نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور است. دولت او در حال حاضر حدود 35 درصد، نزدیک به 40 میلیون دلار، نسبت به 2301 بیت کوینی که خریداری کرده کاهش یافته است. بر اساس گزارش Business Insider، میانگین خرید بیت کوین السالوادور 45908 دلار می باشد.

با این حال، بازار ارزهای دیجیتال در ماه ‌های اخیر سقوط کرده و بیت‌ کوین 70 درصد از ارزش خود را از نوامبر 2021 از دست داده است. بر اساس محاسبات انجام شده توسط بلومبرگ، هزینه خزانه داری السالوادور حدود 56 میلیون دلار در دارایی بیت کوین تخمین زده می شود.

قانونی کردن بیت کوین در السالوادور و عواقب بین المللی آن

السالوادور دارای یک اوراق قرضه 800 میلیون دلاری در ژانویه بوده است که با بدتر شدن اوضاع تقریبا نیمی از ارزش آنرا از دست داده است. از سوی دیگر با پذیرش بیت کوین به عنوان پول قانونی دچار تورم بیشتری شده و سیستم مالی کشور دچار اختلال شده است و همچنین پذیرش ارزهای دیجیتال بعلت پایین بودن سطح آگاهی افراد نسبت به این موضوع مورد استقبال شهروندان السالوادوری قرار نگرفته است، که تمامی این عوامل باعث شده السالوادور مورد خشم موسسات مالی جهانی مانند صندوق بین المللی پول قرار بگیرد.

بر همین اساس، آژانس های رتبه بندی، رتبه السالوادور را کاهش داده اند. رتبه بندی جهانی S&P کشور السالوادور را تا رتبه CCC+ نزول داده است. Fitch نیز در ماه فوریه رتبه السالوادور را به CCC کاهش داده و اظهار داشته که پذیرش بیت کوین السالوادور تامین مالی صندوق بین المللی پول برای سال 23-2022 به خطر انداخته است.

با این وجود، علیرغم همه جنبه های منفی پذیرش بیت کوین، بوکله اعلام کرده است که السالوادور می ‌تواند یک بار دیگر در کف بیت‌ کوین بخرد و اظهار داشته که ضرر بیت ‌کوین السالوادور حتی 0.5 درصد از کل بودجه ملی السالوادور را تشکیل نمی ‌دهد. وزیر دارایی کشور نیز سیر نزولی فعلی بیت کوین و تعهدات مالی کشور را نادیده گرفته و اظهار داشته است که ریسک مالی السالوادور در مواجهه با بیت کوین بسیار ناچیز می باشد.