امضای چارچوب قانونی ارز دیجیتال توسط زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین

امضای چارچوب قانونی ارز دیجیتال توسط زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

اوکراین وضعیت حقوقی دارایی های رمزنگاری شده را با قانون جدیدی که روز چهارشنبه، 16 مارس توسط رئیس جمهور این کشور، ولودیمیر زلنسکی، امضا شد، روشن کرد. وزارت تحول دیجیتال اوکراین در بیانیه‌ای گفت: این قانون چارچوبی رسمی برای ایجاد بازار قانونی برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد می‌کند که شامل سیستم صدور مجوز و نظارت قانونی می باشند.
اوکراین قوانین دارایی ‌های مجازی را قبل از حمله روسیه به اوکراین در دست کار پارلمان مرکزی خود داشته است اما پس از حمله نظامی روسیه در 24 فوریه، با افزایش کمک ‌های ارز دیجیتال به این کشور بصورت جدی تری مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش موسسات دیجیتال مستقر در اوکراین، تخمین زده می‌شود که بین 60 تا 100 میلیون دلار کمک مالی از طریق ارزهای دیجیتال دریافت شده است.
این سند به تشریح سازمان ‌های نظارتی، جریمه ‌های تخلفات و حمایت از سرمایه ‌گذاران می ‌پردازد و اجازه می ‌دهد بازار ارزهای دیجیتال باز و قانونی باشند.
این قانون در ماه سپتامبر توسط پارلمان تصویب شد، اما بعداً توسط رئیس جمهور زلنسکی وتو و لایحه اصلاح شده آن به در اواخر فوریه دوباره به پارلمان بازگشت.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی، زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ساختاری را که اوکراین بر اساس آن بیت کوین و سایر بازارهای ارزهای دیجیتال را ایجاد می کند، قانونی امضا کرده و هدف آن ایجاد بازار قانونی است که بخش دیجیتال را از سایه خارج خواهد کرد.

بازار قانونی ارزهای دیجیتال

میخائیلو فدوروف، معاون نخست وزیر تحول دیجیتال در 17 فوریه، روزی که پارلمان اوکراین قانون را با 270 رای تصویب کرد، گفت: شرکت کنندگان در بازار از حمایت قانونی و فرصت تصمیم گیری بر اساس مشورت با آژانس های دولتی برخوردار خواهند شد. وزیر ادامه داد: یک مکانیسم شفاف برای سرمایه ‌گذاری در یک طبقه دارایی جدید ظاهر خواهد شد.
مجله بیت کوین این لایحه را در زمان تصویب پوشش داده است، در مورد مقرراتی که بیت کوین و سایر مبادلات ارزهای دیجیتال باید از آنها پیروی کنند، تعریف کمیسیون ملی اوراق بهادار به عنوان آژانس نظارتی خود و تشریح جریمه های احتمالی برای نقض استانداردهای ارائه شده در سند با عنوان "در مورد ارز مجازی" پوشش داده است.
پیش  نویس قانون در اکتبر سال گذشته به تصویب رسیده بود و امضای آن در 16 مارس 22 انجام شد. امضای این قانون نشان‌ دهنده اولین گام اوکراین به سمت بازار باز ارزهای دیجیتال و دور شدن از مسیر دشوار قانونی ‌سازی آن است.
 

تگ ها