انتقاد به بیانیه انتخاب مجدد رئیس جمهور مدافع بیت کوین السالوادور

انتقاد به بیانیه انتخاب مجدد رئیس جمهور مدافع بیت کوین السالوادور
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

نایب بوکله، رئیس جمهور 41 ساله السالوادور، پس از بیش از یک سال پس از نظارت بر پذیرش بیت کوین در السالوادور، اخیراً اعلام کرد که قصد دارد یک دوره 5 ساله دیگر نیز سمت ریاست جمهوری کشور را بر عهده بگیرد. برخی از سیاستمداران با یادآوری اینکه قانون اساسی السالوادور رئیس جمهور را از خدمت در دوره های متوالی منع می کند، اظهارات وی را مورد انتقاد قرار داده و بیانیه وی را نمونه یک تضعیف نهادهای دموکراتیک کشور نامیده اند.

رهبر بیت کوین السالوادور، نایب بوکله در واکنش به منتقدان اظهار داشته است که انتخاب مجدد روسای جمهور یک رویه رایج در کشورهای توسعه یافته است. در گزارشی دیگر، از بوکله نقل شده است که او نگران وضعیت ناپایدار بیت کوین در کشور است و با وجود جمعی از مخالفان در نهایت مردم السالوادور به وی رای خواهند داد.

اعضای دولت ایالات متحده نیز در گروه منتقدان وی قرار دارند و اظهارات اخیر رئیس جمهور را به چالش کشیده اند. اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در ایالات متحده، طرح نایب بوکله را گام نهایی تصاحب قدرت وی توصیف کرده است.

در همین حال، انتقاد به پیشنهاد بوکله تنها چند روز پس از آن رخ داد که آژانس رتبه بندی اعتباری Fitch Ratings بدهی السالوادور را به CC کاهش داد. براساس گزارش بلومبرگ، این رتبه بندی به این معنی است که بدهی این منطقه آمریکای مرکزی از بدهی کشورهای جنگ زده ای مانند اوکراین و جمهوری کنگو بیشتر است.

انتقاد صندوق بین المللی پول به قانونی کردن بیت کوین در السالوادور

قبل از کاهش رتبه السالوادور در رتبه بندی فیج؛ دولت وی همچنین با انتقادات گسترده ای برای پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی مواجه شده است. طبق گزارش Bitcoin.News، موسسات مالی بزرگ از جمله صندوق بین المللی پول، IMF اقدام قانونی کردن بیت کوین را به شدت محکوم کرده و اظهار داشته اند که این اقدام ثبات مالی کشور را تهدید می کند.

بدین ترتیب صندوق بین المللی پول در درخواست دوم از السالوادور خواسته تا قانون بیت کوین دولت را کنار بگذارند. با این حال، دولت السالوادور به جای تسلیم شدن در برابر فشار صندوق بین المللی پول و دیگر منتقدان، اقداماتی را برای آموزش شهروندان در مورد بیت کوین انجام داده است و با وجود روند نزولی مارکت و کاهش قیمت بیت کوین ذخایر بیت کوین خود را افزایش داده است. همچنین با استفاده از اپلیکیشن کیف پول رسمی Chivo، بخشی از ذخایر بیت کوین کشور را به کیف پول شهروندان منتقل کرده است.

السالوادور اولین کشوری که بیت‌ کوین را به‌ عنوان پول قانونی معرفی کرد، پس از برگزاری کنفرانس بیت ‌کوین با 44 بانک مرکزی همکاری کرده است. با این حال، اوراق قرضه آتشفشانی بیت کوین کشور هنوز به نتیجه نرسیده است، مقامات خزانه داری السالوادور جنگ اوکراین و روسیه را دلیل آخرین به تعویق افتادن انتشار اوراق قرضه اعلام کرده اند.
 

تگ ها