انحلال بانک یورو پاسیفیک و بازگشت 100درصدی سپرده به مشتریان

انحلال بانک یورو پاسیفیک و بازگشت 100درصدی سپرده به مشتریان
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیتر شیف، منتقد معروف بیت کوین، طرفدار طلا و مدیر سرمایه گذاری، با مقامات برای انحلال بانک یورو پاسیفیک خود در پورتوریکو به توافق رسیده است. وی با دفتر کمیسر مؤسسات مالی پورتوریکو، OCIF تسویه حساب کرده و با انحلال بانک موافقت نموده است. پیتر شیف همچنین اظهار داشته است که هیچ تخلف قانونی در خصوص عملکرد بانک وجود نداشته است.

بانک یورو پاسیفیک، بانک آنلاین فعال در پورتوریکو، در سال 2020 موضوع تحقیقات بین المللی در مورد دارندگان حساب های خود شده است. در آن زمان بانک 140 میلیون دلار با 8000 سپرده گذار داشت. برخی از سپرده گذاران مظنون به فرار مالیاتی و پولشویی با استفاده از حساب های موجود در بانک بوده اند. این تحقیقات که به عنوان عملیات آتلانتیس شناخته می شود، توسط ایالات متحده و چهار کشور دیگر هدایت شده است.

در ژوئن سال جاری، عملیات بانک یورو پاسیفیک توسط مقامات به دلیل ورشکستگی متوقف شده است. پس از این تصمیم، کمیسر مؤسسات مالی، OCIF پورتوریکو در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که در مورد اینکه آیا بانک یورو پاسیفیک در ارتکاب پولشویی و فرار مالیاتی به مشتریان خود کمک کرده است یا خیر! به نتیجه نرسیده است.

روند انحلال بانک یورو پاسیفیک

وی پس از اعلام رسمی انحلال بانک طبق توییتی اظهار داشت که پس از موافقت وی با تنظیم‌ کننده‌ های بانکی پورتوریکو انحلال منظم بانک یورو پاسیفیک را هدایت خواهد نمود. او در ادامه خاطرنشان کرد که انحلال این بانک به دلیل ناکافی بودن سرمایه نظارتی بوده است.

طبق بیانیه رگولاتور پورتوریکو؛ بانک یورو پاسیفیک با حداقل الزامات سرمایه پورتوریکوی مطابقت نداشته است. طبق توضیحات پیشین پیتر شیف؛ این بانک قوانین پورتوریکو را بدلیل حضور کوتاه خود در این منطقه درک نکرده و مطابق قوانین رگولاتور عمل نکرده است.

براساس توضیحات وی؛ طبق توافقنامه تسویه حساب، او باید طرحی برای انحلال منظم بانک ارائه نماید و برگرداندن 100 درصدی سپرده‌ ها به مشتریان، یا انتقال سپرده‌ ها به مؤسسات مالی دیگری خارج از پورتوریکو را در اولویت قرار دهد.

بدین ترتیب منتقد بیت کوین اکنون باید دسترسی بانک را منحل کند و 100درصد سپرده ها معادل 66.7 میلیون دلار را به مشتریان خود بازگرداند. همچنین به گزارش نیویورک تایمز به نقل از اسناد رسمی تسویه حساب، پیتر شیف همچنین باید 300 هزار دلار جریمه پرداخت نماید.

طبق توضیحات وی؛ بانک یورو پاسیفیک در 2 ماه گذشته یک موقعیت نقدی مازاد برای پوشش تمام سپرده ها داشته با این حال رگولاتور اجاز فروش را به وی نداده است و انحلال به عنوان تنها گزینه ممکن باقی مانده و ادامه مالکیت بانک دیگر یک گزینه مناسب مالی نیست. شیف همچنین اظهار داشت که در نتیجه این اختلاف شهرت وی در بانکداری صدمه دیده است. پیش از این گزارش شده بود که طرفدار طلا آماده پذیرش بیت کوین در صورت تایید فروش بانک توسط رگولاتورهاست.
 

تگ ها