بررسی سند تحول مردمی در خصوص ارزهای دیجیتال در ایران

بررسی سند تحول مردمی در خصوص ارزهای دیجیتال در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

دولت سیزدهم جمهوری اسلامی اخیرا اولین نسخه ویرایش سند تحول مردمی را منتشر کرده و در خصوص تغییرات اساسی در 37 حوزه کلی راه حل های عملیاتی ارائه نموده است. نمونه ای از زمینه هایی که در این سند به آن پرداخته شده، موضوع ارزهای دیجیتال می باشد.

تمرکز دولت رئیسی درباره ارزهای دیجیتال، از سیستم تهدید محور، منفعل و مجوزمحور به سیستم فرصت ‌محور، فعال تغییر کرده است. هرچند در این مسیر لازم است ریسک های مالی شناسایی و مدیریت شوند و با تنظیم قوانین مربوط اجرا شوند.

نسخه اولیه سند تحول دولت مردمی اواخر سال 1400 انتشار یافته است، سندی که با اظهارات دولت رئیسی به کوشش جمعی از نخبگان و متفکران کشوری تنظیم و تدوین شده است.

این سند شامل چندین قسمت در 37 حوزه کلی می باشد. همچنین دولت امیدوار است در جریان تهیه و تنظیم و اجرای این سند، تغییرات بنیادی لازم نیز صورت پذیرد.

مزیت های ارزهای دیجیتال در سند تحول

سند تحول مردمی در آغاز مزیت ‌های ارزهای دیجیتال را بیان و بر لزوم قانون گذاری و تنظیم قوانین بر ارزهای دیجیتال صحبت کرده است. از جمله مزیت ‌هایی ارائه شده سرمایه ‌گذاری و توسعه علمی و فن آوری دیجیتال و تسهیل خدمات در اقتصاد ایران است.

براساس اظهارات دولت سیزدهم هدف‌ از ارائه و اجرای این سند گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در بین کشورهای منطقه در جذب سرمایه ‌گذاری خارجی و توسعه این فن آوری است.

موضوع مورد بحث دیگر در سند تحول مردمی، ماینینگ است. با استناد به سند تحول مردمی رویکرد دولت رئیسی متفاوت بنظر می رسد و احتمالا به جای اعمال ممنوعیت و محدودیت بر توسعه این فن آوری تاکید خواهند کرد.

شناسایی چالش های ارزهای دیجیتال

چالش شناسایی ‌شده اولیه ناتوانی در مدیریت کلان ارزهای دیجیتال است که بدلیل چارچوب ناکارآمد قوانین در مقابله با ارزهای دیجیتال و ضعف قوانین نظارتی در بازار مبادلات ارزهای دیجیتال است که برای رفع این مانع یک ستاد ملی ارز دیجیتال تشکیل خواهد شد که شناسایی، قانون گذاری و تقسیم وظایف بین دستگاه ‌های مرتبط را بر عهده خواهد داشت.

مردم برای فرار از تورم با خرید دارایی ‌های غیرریالی شروع به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کرده اند، ریسک بالای سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چالش شناسایی شده بعدی ست، دولت در نظر دارد با مهار تورم از بروز مشکلات مربوط به این چالش جلوگیری نمایند.

بر اساس داده های شرکت تجزیه و تحلیل Chainalysis، کشورهای اروپایی در مجموع 25 درصد از کل معاملات ارزهای دیجیتال در جهان را به خود اختصاص داده اند که در چند سال اخیر بریتانیا بیشترین حجم مبادلات ارزهای دیجیتال را داشته است. در حالی که نرخ تورم در بریتانیا حدود ۵/۵ درصد می باشد.

پس براساس اظهارات نخبگان جمهوری اسلامی ارتباط بین استقبال از ارزهای دیجیتال و نرخ تورم عبارت مستندی نیست و نمی‌ توان با قاطعیت گفت در ایران مردم به‌ دلیل تورم بالا به سمت این صنعت جذب شده ‌اند.

افزایش ماینینگ غیرقانونی ارزهای دیجیتال در کشور نیز به ‌عنوان چالش دیگری در نظر گرفته شده است. از نظر تنظیم کنندگان سند، فقدان ساختار هوشمند در کنترل مصرف برق و نرخ بندی نامتعارف انرژی عوامل اصلی افزایش سهم ماینینگ غیر قانونی در جمهوری اسلامی می باشد که در خصوص رفع موانع تعرفه نجومی انرژی راهکار ایجاد مزارع ماینینگ ارزهای دیجیتال بر پایه انرژی‌ های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی پیشنهاد شده است.
آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج جامع ترین و تخصصی ترین مرجع در حوزه آموزش ارز دیجیتال و بلاک چین و کسب در آمد از آن، دوره جامع پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال و همچنین برگزار کننده دوره های آموزشی حضوری در ارومیه و همچنین ارائه سیگنال ارز دیجیتال در همیار تریدر ارز سنج می باشد.

تگ ها