بررسی نحوه انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی شیلی

بررسی نحوه انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی شیلی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بیشتر بانک ‌های آمریکای لاتین در حال بررسی صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی،CBDC خود هستند تا از فرصت‌ های متفاوت آن استفاده کنند. از این رو بانک مرکزی شیلی در 14 می اعلام کرد که در حال بررسی نحوه انتشار ارز دیجیتال ملی، پزو دیجیتال خود می باشد. این بانک گزارشی با عنوان انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی در شیلی، منتشر کرده که در آن امکان ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی،CBDC، مکانیسم استفاده از آن و نحوه انتشار آنرا بررسی می ‌کند.

این سند که توسط گروه پرداخت بانک مرکزی شیلی تهیه شده است، در راستای اهداف دیجیتالی شدن پرداخت ها ارائه شده که به دلیل پیشرفت سریع فن آوری و ادغام ابزارها و بازیگران جدید در بازار پرداخت می باشد.

براساس گزارش ارائه شده، صدور CBDC می‌ تواند مزایای مرتبط با تحول دیجیتال را افزایش و برخی از ریسک های آنرا کاهش ‌دهد. به طور خاص، یک ارز دیجیتال بانک مرکزیCBDC  می تواند به توسعه سیستم پرداخت رقابتی، نوآور، یکپارچه، فراگیر و انعطاف پذیر کمک نماید.

ارائه دهندگان این سند از کارشناسان حوزه دیجیتال خواسته اند تا تمام جوانب انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی را بررسی و نتیجه را اعلام نمایند. همزمان بسیاری از بانک های مرکزی در جهان در حال مطالعه و تحقیق در مورد انتشار ارزهای دیجیتال می باشند، در حال حاضر تعداد زیادی از آنها به مرحله اجرا نرفته اند. این سند خواستار تجزیه و تحلیل و مطالعات بیشتر در این زمینه می باشد، زیرا عملاً هیچ استاندارد یا دستورالعملی در مورد چگونگی ساخت چنین پروژه ای در شیلی وجود ندارد.

دیجیتالی شدن ارز همچنین می ‌تواند اثرات منفی پیش ‌بینی ‌نشده‌ ای بر اقتصاد ملی داشته باشد، بنابراین تمام جوانب توسعه، انتشار و اجرای آن در آینده باید به دقت تحلیل و مورد بررسی قرار گیرد، با این حال، بانک مرکزی شیلی بر این باور است که زمان آن فرا رسیده که توانمندی های فنی خود را در راستای پیشبرد توسعه پروژه گسترش داده و راه اندازی آزمایشی ارز را آغاز کند.

بانک مرکزی شیلی همچنین اظهار داشته است که با هدف بررسی های بیشتر  به مشورت و گفتگو با همه نهادهای اقتصادی ادامه خواهد داد. برزیل و مکزیک از دیگر کشورهای آمریکای لاتین هستند که در حال بررسی ساخت CBDC های خود می باشند.

قوانین ارزهای دیجیتال در شیلی

شیلی ممکن است کشور بعدی آمریکای لاتین باشد که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان ارز قانونی می پذیرد. قانونگذاران شیلی همزمان با بررسی توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود در حال حاضر در حال کار بر روی قانونی ست که استفاده از بیت کوین را به عنوان وسیله پرداخت قانونی می کند.

در اوایل نوامبر 2021، نماینده کنگره شیلی لایحه ای را با هدف شناسایی و تنظیم بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار قانونی پرداخت در کشور ارائه کرده و اخیرا کنگره شیلی این لایحه را به بحث و بررسی گذاشته است.

لایحه پیشنهادی علاوه بر به رسمیت شناختن بیت کوین به عنوان وسیله پرداخت، بیان می کند که نرخ مبادله بیت کوین توسط مکانیسم های بازار آزاد تعیین خواهد شد و احتمالا مبنای قیمت ها در کشور به بیت کوین خواهد بود.
 

تگ ها