بیت کوین پس از ادغام اتریوم

بیت کوین پس از ادغام اتریوم
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار با تغییر مکانیسم اجماع از اثبات کار به اثبات سهام طی فرایند ادغام تاثیر بلند مدتی بر شبکه بیت کوین خواهد داشت. به گفته کارشناسان تاثیر فوری ادغام بر بیت کوین احتمالا حداقل خواهد بود و طبیعتا بزرگترین تاثیر توسط خود اتریوم احساس خواهد شد. بدین ترتیب اولین و حیاتی ترین گام برای ادامه تاثیرات مثبت بر اتریوم اجرای موفقیت آمیز ادغام خواهد بود.

در مقابل، تاثیر فوری ادغام بر بیت کوین حداقل خواهد بود و هر گونه تغییر در قیمت بیت کوین حین و پس از ادغام به احتمال زیاد گذرا خواهد بود. بنابراین منطقی است که فرض کنیم اثر موجی ادغام قبلا در قیمت ‌های بازار تاثیر گذاشته است. همزمان برخی از کارشناسانان احتمال داده اند قیمت اتریوم از بیت کوین پیشی خواهد گرفت، رویدادی که "Flippening" نامیده می شود. از نظر کارشناسان این اتفاق بمرور و آهسته اتفاق خواهد افتاد.

برخی دیگر بر این باورند که روند تغییرات ارزش اتریوم را می توان با معیارهای مختلفی غیر از ارزش بازار اندازه گیری کرد. به عنوان مثال، بیت کوین در حال حاضر حدود 15000 گره در شبکه بلاک چین خود دارد و در مقایسه اتریوم تنها تقریبا 9500 گره دارد، با این حال، اتریوم در مقایسه با بیت کوین حجم تراکنش بالاتری دارد.

معیارهای دیگر مانند آدرس ‌های فعال و تعداد پروژه ‌های ساخته شده در یک شبکه نیز می‌ توانند روش مناسبی برای اندازه ‌گیری دامیننس یا تسلط بر بازار باشند. طبق بررسی کوین دسک، از بسیاری جهات اتریوم در حال حاضر ارز دیجیتال غالب در مارکت است و 70 درصد توکن ها بر روی اتریوم ساخته شده اند. 

طبق اظهارات نیکلاس سندستروم، مدیرعامل شرکت سرمایه هیلبرت، اگر ادغام موفقیت ‌آمیز باشد، ارزش شبکه اتریوم بیشتر شده و دامیننس اتریوم را تقویت خواهد نمود.  برخی از کارشناسان نیز پیش بینی کرده اند که بیت کوین همزمان با رشد دیگر ارزهای بازاراز جمله اتریوم به صورت ناگهانی افت کرده و از بین خواهد رفت و یا در صورت ادامه روند بیت کوین تنها به عنوان "ابزار پوشش ریسک ترجیحی" به حیات خود ادامه خواهد داد.

افزایش قدرت و امنیت شبکه بیت کوین

علیرغم اظهارات منفی برخی کارشناسان در خصوص بیت ‌کوین، هش ریت بیت کوین به بالاترین حد خود رسیده که دلیل اصل آن سلامت و قدرت شبکه در عین غیرمتمرکز بودن است ویژگی که الگوریتم اثبات سهام اتریوم باید سالها برای رسیدن به آن وقت بگذارد. اتریوم بیشتر شبیه یک رشد خارق العاده است که در کنار پتانسیل توسعه دارای خطرات زیادی است.

یکی دیگر از مسائل کلیدی پیرامون ادغام، سرنوشت توکن های فورک اثبات کار اتریوم است که بخش قابل توجهی از سهم بازار اتریوم را تصاحب خواهند کرد که مطمئنا باعث کاهش ارزش بازار اتریوم خواهد شد. طبق پیش بینی اکثر کارشناسان دیجیتال، شبکه بیت کوین با وجود توسعه اجماع اثبات کار اتریوم امن تر خواهد شد و همچنان انتخاب اول بازار باقی خواهد ماند.