تاثیر ادغام اتریوم بر سایر بلاک چین ها

تاثیر ادغام اتریوم بر سایر بلاک چین ها
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

اتریوم به عنوان یکی از ستون های اصلی صنعت دیجیتال، دومین ارز دیجیتال محبوبی است که به طور متوسط 2.1 میلیون بار در ماه جستجو می شود و از نظر ارزش بازار به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده است، طبق نظرسنجی Bybit، اتریوم بهترین جایگزین بیت کوین است، به طوری که از هر شش بزرگسال ایالات متحده، یک نفر در آن سرمایه گذاری کرده است.

اتریوم به منظور تاثیر گذاری بر بلاک چین های دیگر شبکه خود را توسعه داده است. اتریوم در آخرین اقدام با هدف مقیاس ‌پذیری و امنیت بیشتر فرایند ادغام خود را تکمیل خواهد نمود. فرایندی که مصرف انرژی را تا 99.95 درصد کاهش داده و احتمالا تاثیر مثبت بلند مدتی بر شبکه های بلاک چینی خواهد داشت و احتمالا به مرور قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را افزایش خواهد داد.

فرایند ادغام بخشی از یک انتقال چند ساله بلاک چین اتریوم است که اتریوم 2.0 نامیده می شود. این انتقال گسترده اساسا با هدف مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم انجام شده و نقطه شروع رسمی انتقال شبکه در اواخر سال 2020 با راه ‌اندازی بیکن چین، نسخه اثبات سهام، PoS اتریوم اتفاق افتاده است. همزمان بلاک چین اصلی اثبات کار، PoW اتریوم نیز به کار خود ادامه داده و در صورت انتقال موفقیت آمیز در 15 سپتامبر زنجیره اثبات کار برای همیشه متوقف خواهد شد.

اتریوم پس از ادغام

پس از ادغام، اتریوم یک بلاک چین اثبات سهام خواهد بود که بمب سختی پاداش استخراج را کاهش داده و زنجیره جذابیت خود برای استخراج از دست خواهد داد. با این حال، ماینرها در برابر تغییر مقاومت کرده و قصد دارند تقریبا 24 پس از ادغام اتریوم نسخه فورک شده PoW اتریوم خود را راه اندازی نمایند، بدین ترتیب بلاک چین اصلی اتریوم همان اجماع اثبات سهام بدون ماینرها باقی خواهد ماند.

ادغام پایان سفر انتقالی گسترده‌ اتریوم نیست. به گفته ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، این رویداد کمی بیش از نیمه راه انتقال اتریوم است و شاردینگ هدف اصلی بعدی اتریوم است که هدف آن بهبود مقیاس پذیری از طریق تقسیم بلاک چین به بخش های موازی است.

همچنین تصورات غلط پیرامون اتریوم وجود دارد. برای مثال؛ برخی از مردم معتقدندکه پس از ادغام، قیمت اتریوم به طور جادویی افزایش خواهد یافت و طبق آن سایر توکن وابسته اتریوم نیز افزایش خواهند یافت و همزمان به دلیل همبستگی با مارکت، قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز افزایش خواهند یافت.

با این حال بنیاد اتریوم بارها اظهار داشته است که ادغام آتی شبکه هیچ تاثیرکوتاه مدتی بر قیمت اتریوم نخواهد داشت. در واقع، اتریوم سهامدار تا زمان ارتقاء شانگهای که برای سال 2023 برنامه ریزی شده است، قفل خواهد ماند. در عین حال به استدلال برخی از ناظران بازار ارزش اتریوم به دلیل ارتقاء شبکه افزایش خواهد یافت.