تاثیر لایه های دوم بر اکوسیستم بیت کوین(Bitcoin)

تاثیر لایه های دوم بر اکوسیستم بیت کوین(Bitcoin)
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

با توجه به داده های منتشر شده، لایه های دوم روی اکوسیستم بیت کوین تاثیر گذاشتند و به نظر می رسد قیمت بیت کوین می تواند تحت تاثیر لایه های دوم قرار گرفته و افزایش پیدا کند. تقریبا 15 سال بعد از اینکه بیت کوین انقلاب پولی دیجیتال را ایجاد کرد، اکنون درک آن به عنوان پول سالم در تودرتو است. بعد از ده ها هاردفورک و تلاش توسعه دهندگان برای تغییر کد اصلی بیت کوین، این رمز ارز به تمرکززدایی و ساختار انگیزشی مناسب برای ماینرها پرداخت.
توجه داشته باشید که هر دو برای قدرت گرفتن بیت کوین از طریق سقوط بازار، حملات رسانه ای و تلاش های دولت برای ممنوعیت آن حیاتی بودند. با این حال، حتی با افزایش موثر اندازه بلوک آن به 4 مگابایت در سال 2017 از طریق ارتقاء سگویت، پذیرش گسترده بیت کوین به عنوان ارز روزانه نمی تواند به شبکه اصلی تکیه کند.
اندازه بلوک بزرگ تر باعث کاهش هزینه های تراکنش می شود، چون تراکنش های زیادی در هر بلوک می تواند پردازش شود. ولی این منجر به محاسبات و نیازهای ذخیره سازی بزرگ تر می شود. به همین ترتیب، اندازه بلوک بزرگ تر، توان عملیاتی اصلی بیت کوین را بالاتر از 7 تراکنش فعلی در هر ثانیه افزایش می دهد. بنابراین، با افزایش فعالیت شبکه هزینه ها را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، وضعیت بیت کوین به عنوان پول سالم غیرمتمرکز، ذاتا با وضعیت آن به عنوان ارز بدون اصطکاک با کارمزد تراکنش ناچیز و توان عملیاتی بالا در تضاد است.
با این حال، این تنها در صورتی صادق است که روی شبکه اصلی بیت کوین تمرکز کنیم. شبکه لایتنینگ به عنوان دومین لایه برای رسیدگی به مشکل مقیاس پذیری بیت کوین در سال 2015 ظاهر شد. با فعال کردن پرداخت های تقریبا سریع و کم هزینه در بالای شبکه اصلی بیت کوین، LN راه را برای تبدیل بیت کوین از ارزش ذخیره شده به بدون اصطکاک هموار می کند.