تصویب معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان دارایی های دیجیتال در روسیه

تصویب معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان دارایی های دیجیتال در روسیه
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیش نویس قانونی که احتمالا به طور بالقوه صادرکنندگان دارایی های دیجیتال را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کند اخیراً توسط نمایندگان پارلمان روسیه تصویب شده است. نرخ های مالیاتی جدیدی نیز بر درآمد حاصل از فروش این دارایی ها تعیین شده است.

به گزارش رویترز، دومای دولتی روسیه، پیش نویس قانون جدید را پس از قرائت دوم و سوم سه شنبه 28 ژوئن تصویب کرده است. بر اساس پیش نویس قانون جدید ارائه دهندگان و صادرکنندگان دارایی های دیجیتال معاف از مالیات خواهند بود.

مالیات بر ارزش افزوده یک محصول بر اساس میزان افزایش ارزش آن در طول تولید خواهد بود. به گفته مرکز ادارات مالیاتی آمریکا، تا اواخر سال 2020 تقریباً هیچ کشوری مالیات بر ارزش افزوده بر تجارت ارزهای دیجیتال را وضع نکرده است.

نرخ مالیات بر درآمد فعلی برای ارزهای دیجیتال در روسیه 20 درصد خواهد بود که با نرخ دارایی های سنتی و متعارف یکسان می باشد. با این حال، قانون پیشنهادی این مالیات را به 13 درصد برای مشاغل روسی و 15 درصد برای سایرین کاهش داده است. این لایحه برای تبدیل شدن به یک قانون همچنان نیازمند تصویب مجلس اعلا و امضای ولادیمیر پوتین خواهد بود.

موضع روسیه درخصوص ارزهای دیجیتال

روسیه همچنان احساسات متفاوتی درخصوص ارزهای دیجیتال دارد. به نظر می رسد مقامات در سمت های مختلف دیدگاه های متفاوتی در مورد دارایی های دیجیتال دارند. در ژانویه سال جاری بانک مرکزی روسیه با اشاره به نگرانی‌ ها در مورد ثبات مالی و مقایسه دارایی های دیجیتال با طرح‌ های هرمی که خطراتی برای سیاست‌ های پولی ملی ایجاد می‌ کنند، ممنوعیت صریح ارزهای دیجیتال را پیشنهاد کرده است.  در آن زمان وزارت دارایی به سرعت این استراتژی را رد کرد و معتقد بود که تنظیم مقررات باید در اولویت دستور کار مجلس ملی روسیه قرار گیرد.

از سوی دیگر، لایحه ‌عدم استفاده از دارایی ‌های دیجیتال برای اهداف پرداخت داخلی، در اولین خوانش خود در ایالت به تصویب رسیده است. براساس این لایحه بانک مرکزی اظهار داشت که شهروندان  اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال را بصورت روزمره نخواهند داشت، با این حال ارزهای دیجیتال می توانند ابزار ارزشمندی برای تجارت بین المللی باشند.

در ماه مارس سال جاری نیز یکی از نمایندگان دومای ایالتی اظهار داشت که روسیه احتمالا شروع به پذیرش بیت کوین برای دریافت هزینه نفت و گاز خود خواهد کرد.

این اتفاق چند هفته پس از مصادره 600 میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه توسط کشورهای غربی رخ داده است. همچنین تحریم های همه جانبه از طرف ایالات متحده و کشورهای اروپایی و اخراج روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت دلیل اصلی تنظیم قوانین دیجیتال در روسیه بوده است.
 

تگ ها