تعطیلی 106 ماینر ارز دیجیتال در قزاقستان

تعطیلی 106 ماینر ارز دیجیتال در قزاقستان
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق بیانیه امروز، 15 مارس دولت، سرکوب ماینر های غیرقانونی ارزهای دیجیتال توسط قزاقستان، 106 ماینر دیگر را مجبور به توقف فعالیت کرده است. در این بیانیه آمده است که در پی بررسی ‌های آژانس نظارت مالی کشور و سایر نهادهای دولتی، 55 ماینر به ‌طور داوطلبانه و 51 ماینر دیگ مجبور به تعطیلی شده اند. بر اساس این بیانیه، این 51 نفر مظنون به فرار مالیاتی و گمرکی و قرار دادن تجهیزات بدون مجوز در مناطق ویژه اقتصادی هستند.
بازرسی‌ ها نشان داد که برخی از چهره ‌های سیاسی و تجاری برجسته در استخراج ارز دیجیتال نقش داشته اند. بر اساس این بیانیه، این افراد شامل بولات نظربایف، برادر رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف بودند. الکساندر کلبانوف، رئیس شرکت برق آسیای مرکزی، که برق بیش از 2 میلیون نفر را تامین می کند، توسط فوربس به عنوان هفدهمین مرد ثروتمند قزاقستان معرفی شده است.

تغییر قوانین ارز دیجیتال در قزاقستان

این کشور آسیای مرکزی از پاییز 2021 با کمبود شدید برق مواجه بوده است که بخشی از آن به دلیل هجوم ماینرهای ارز دیجیتال از چین و همچنین به دلیل خرابی زیرساخت ها بوده، درعوض دولت تصمیم گرفته برای مقابله با مشکلات انرژی، معادن غیرقانونی را تعطیل کند. در اواخر فوریه، دولت اعلام کرد که 202 مگاوات ماین های غیرقانونی ارز دیجیتال را منهدم کرده است.
براساس گزارش سایت ‌های خبری محلی در روز سه‌ شنبه، 15 مارس، رئیس ‌جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، تنها چند هفته پس از اعمال مالیات جدید بر صنعت دیجیتال، خواستار افزایش مالیات بر استخراج ارز دیجیتال شده است.
توکایف گفت که نرخ فعلی 1 تنگه قزاقستان (0.0023 دلار آمریکا) به ازای هر کیلووات انرژی ناچیز است و به دولت دستور داد تا مالیات را در اسرع وقت افزایش دهد و تا اول آوریل یک لایحه برای مقررات استخراج ارز دیجیتال ارائه کند.
رئیس‌جمهور امروز در جلسه دولت گفت: استخراج ارزهای دیجیتال شغل ‌های زیادی ایجاد نمی کند و مقادیر زیادی برق مصرف می‌کند و برخی از ماینر ها هزینه کمتری نسبت به مردم برای برق پرداخت می‌کنند. همچنین  ماینرها برای تجهیزات وارداتی هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند.
پس از اینکه چین در سال 2021 تجارت صنعت دیجیتال را ممنوع کرد، ماینرهای ارزهای دیجیتال به قزاقستان هجوم آوردند. این کشور آسیای مرکزی زمانی مازاد برق داشت، اما اکنون شبکه ملی برای پاسخگویی به تقاضا با مشکل مواجه شده است. همچنین رئیس‌جمهور، سازمان نظارت مالی را موظف کرد تا تمام شرکت ‌های ماینینگ را شناسایی و سوابق مالیاتی و گمرکی آنها را تا 19 مارس بررسی کنند.

تگ ها