تغییر تصمیم غنا درخصوص دریافت کمک مالی از صندوق بین المللی پول

تغییر تصمیم غنا درخصوص دریافت کمک مالی از صندوق بین المللی پول
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر اساس گزارش رسانه ملی غنا، دولت غنا نظر خود تنها چند روز پس اعتراضات سراسری مردم به تورم و مشکلات اقتصادی تغییر داده و از صندوق بین ‌المللی پول،IMF درخواست کمک مالی کرده است، مقامات مالی غنا برای ارائه درخواست مذکور مذاکرات رسمی با این نهاد مالی خواهند داشت. این گفتگو بین رئیس جمهور غنا و مدیر عامل صندوق بین المللی پول صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم غنا در ماه می به 27.6 درصد رسیده و وخامت اوضاع اقتصادی، دلیل اعتراضات خیابانی در سراسر کشور در اواخر ژوئن بوده است. سقوط آشکار اقتصاد غنا در کمتر از دو ماه پس از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اتفاق افتاده است. بانک مرکزی نرخ بهره را با 200 واحد افزایش به 19 درصد رسانده است.

علاوه بر نرخ تورم بالا، وضعیت تراز پرداخت های منفی در سه ماهه اول سال 2022 به 934.5 میلیون دلار افزایش یافته است که اقتصاد را دچار چالش های فراوانی کرده است.

تصمیم اجتناب ناپذیر

براساس اظهارات تحلیلگر اقتصادی دولتی غنا، تصمیم غنا در خصوص دریافت کمک از صندوق بین المللی پول اجتناب ناپذیر بوده و به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. وی همچنین اظهار داشت که گفت ‌وگو با صندوق بین ‌المللی پول می‌ تواند اعتماد سرمایه ‌گذاران را نسبت به توانایی کشور برای انجام تعهداتش افزایش دهد. 

براساس اظهارات سخنگوی صندوق بین المللی پول، غنا دومین اقتصاد بزرگ آفریقای غربی و یکی از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان طلا در این قاره است و آمادگی این نهاد برای کمک به غنا برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به این کشور در میان مشکلات بعد پاندمی و جنگ در اوکراین دلیل اصلی کمک مالی به غنا بوده است. 

گسترش فن آوری دیجیتال در غنا

از آنجایی که ارز فیات در دو سال گذشته قدرت ضعیف‌ تری از خود نشان داده است، پذیرش ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورهای جهان و به ویژه آفریقا با افزایش قابل توجهی مواجه شده است و با وجود بازار بشدت نزولی ارزهای دیجیتال، تورم بالا باعث ایجاد دارایی های دیجیتال به عنوان نوع جدیدی از سرمایه گذاری شده است.

براساس داده های ارائه شده، در حال حاضر بیش از 900 هزار نفر، یعنی 3.01 درصد از کل جمعیت غنا، صاحب ارز دیجیتال می باشند.

همچنین در غنا، بیش از 80 درصد از مالکان فاقد اسناد مالکیت رسمی زمین در غنا می باشند و بیشتر زمین ها به طور معمول از طریق توافقات شفاهی نگهداری می شوند. برای حل این مشکل، استارت ‌آپ غنائی Bitland از فن آوری بلاک چین برای ثبت اسناد مالکیت رسمی استفاده می کند. استارت ‌آپ غنائی Bitland معتقد است که پس از اینکه زمین شهروندان در بلاک چین ثبت شد، مالکان زمین  می توانند از دولت درخواست وام کنند.

بر اساس داده های جدید، حجم تجارت بیت کوین همتا به همتا، P2P در کنیا و غنا در سه ماهه آخر سال 2021 افزایش بسیاری یافته است و این دو کشور اکنون به ترتیب در رتبه های دوم و سوم آفریقا قرار دارند.
 

تگ ها