تفاوت روپیه دیجیتال با سایر ارز دیجیتال

تفاوت روپیه دیجیتال با سایر ارز دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس بورس ملی هند، (iStock) روپیه دیجیتال نسخه دیجیتال پول فیات هند خواهد بود. ارز دیجیتال روپیه یک شکل الکترونیکی پول است که می تواند در تراکنش های غیرفیزیکی استفاده شود. وزیر دارایی، نیرمالا سیتارامان، با ارائه بودجه سال 2022 اتحادیه اعلام کرد که بانک مرکزی هند (RBI) ارز دیجیتال خود را به زودی عرضه خواهد کرد. ارز دیجیتال RBI قرار است در سال 2023 معرفی شود. معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی رونق زیادی به اقتصاد دیجیتال خواهد بخشید. این ارز دیجیتال همچنین باعث ایجاد یک سیستم مدیریت ارز کارآمدتر و ارزان‌تر نیز خواهد شد که توسط RBI صادر می شود و بنابراین از حمایت دولت برخوردار خواهد بود. میهیر گاندی، شریک و رهبر تحول پرداخت ها در هند گفت: از آنجایی که ارزهای دیجیتال توسط دولت و بانک مرکزی پشتیبانی نمی شوند می توانند یک طبقه دارایی یا مکانیزم پرداخت جداگانه باشند.
روپیه دیجیتال با بیت کوین، اتریوم با سایر ارزهای دیجیتال به جهت این که توسط دولت پشتیبانی می شود متفاوت است. همچنین، با داشتن ارزش ذاتی به دلیل حمایت دولت، روپیه دیجیتال معادل نگهداری از یک روپیه فیزیکی خواهد بود. به طور خلاصه، CBDC فقط شکل دیجیتالی ارز قانونی مورد استفاده در کشور است و یک ارز خصوصی نیست. ارز دیجیتال یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز و مبتنی بر فناوری بلاک چین است. با این حال، اساساً به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، به معنای عملکرد آن بدون هیچ واسطه‌ای مانند بانک‌ها، مؤسسات مالی یا مقامات مرکزی بحث برانگیز بوده است. این باعث می شود که از دخالت یا دستکاری دولت مصون بماند. همچنین ارزش آن توسط مارکت آزاد تعیین می شود و به هیچ کالایی مرتبط نخواهد بود. در مقابل، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) صادر شده توسط بانک مرکزی هند (RBI) یک ارز قانونی به شکل دیجیتال خواهد بود. میهیر گاندی افزود: این همان ارز فیات (ارز صادر شده توسط دولت) است و میتوان آن را یک به یک با ارز رایج مبادله کرد. ارز دیجیتالی که توسط بانک مرکزی کشور صادر شود، به عنوان ارز قانونی خرید کالا و خدمات تلقی خواهد شد.

شباهت و تفاوت بین روپیه دیجیتال، بیت کوین، دوج، اتریوم

طبق گفته های مانوژ دالمیا روپیه دیجیتال از نظر فناوری استفاده شده مانند بیت کوین، براساس فناوری بلاک چین می باشد. اما تفاوت اساسی بین روپیه دیجیتال و ارز دیجیتال این است که روپیه دیجیتالی که توسط RBI صادر می شود به احتمال زیاد متمرکز خواهد بود. ویشنو گوپتا، بنیانگذار و مدیر استودیوی بلاک چین Nonceblox گفت: به جهت اینکه ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و نمی توانند توسط یک نهاد واحد کنترل شوند. روپیه دیجیتال ممکن است ارز قانونی باشد در حالی که ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک به عنوان ارز قانونی در هند تلقی نخواهند شد. Shaktikanta Das، مدیر عامل RBI روز پنجشنبه گفت که ارزهای دیجیتال به صورت خصوصی ایجاد می شوند و تهدیدی بسیار بزرگ برای ثبات کلان اقتصادی و مالی کشور هستند. طبق گفته Shaktikanta Das، مدیر عامل RBI افرادی که در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، این کار را با مسئولیت خود انجام می دهند و باید بدانند که این ارزها از طرف دولت حمایت نخواهند شد.
 

تگ ها