تفاوت ریال دیجیتال با رمز ارز دیجیتال

تفاوت ریال دیجیتال با رمز ارز دیجیتال
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از توسعه نسخه اولیه ریال دیجیتال ایرانی خبر داد. ریال دیجیتال ایرانی احتمالا پس از طی مراحل آزمایشی، از اواسط سال 2022 عرضه خواهد شد. همتی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اینستاگرام خود نوشت: گفتگوهای زیادی در مورد دارایی های رمزنگاری ملی و ارتباط آن با ارزهای دیجیتال بین محققان و بانک های مرکزی جهان وجود داشته است. به ویژه تحقیقات زیادی در مورد مقررات ارزهای دیجیتال و تأثیر آنها بر سیاست های پولی و فارکس انجام شده است. از این رو تصمیم داریم ریال دیجیتال خود بصورت آزمایشی راه اندازی کنیم.

ریال دیجیتال

ریال دیجیتال در واقع ارز دیجیتال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که نوعی از دارایی الکترونیکی است و نسخه الکترونیکی اسکناس‌ های رایج در کشور خواهد بود و ارزش بازار آن به ریال سنتی موجود وابسته خواهد بود. البته کارت های اعتباری یا بانکی که بسیاری از مردم برای خریدهای روزانه از فروشگاه ها یا برای تراکنش های بانکی خود استفاده می‌کنند، نیز نوعی دارایی دیجیتال می باشد. و تا امروز این دارایی های دیجیتال از طرف بانک مرکزی و بر پایه اعتبار الکترونیکی صادر می شده است.
ریال دیجیتال که توسط کارت بانکی‌ یا موبایل و کامپیوتر قابل استفاده خواهد بود. نسخه‌ای الکترونیکی از ریال می باشد که این امکان را به افراد می‌دهد که به طور مستقیم با افتتاح حساب بانکی در بانک‌‌ مرکزی، در ازای واریز ریالی، ارز دیجیتال دریافت کنند. بر این اساس، ریال دیجیتال، مکمل دارایی نقدی خواهد بود و در کنار سایر پرداخت های روزمره همانند کارت بانکی، همراه بانک و اینترنت بانک یا سایت های فعال بانکی مورد استفاده خواهد بود و به افزایش سرعت معاملات کمک خواهد نمود. همچنین Rial دیجیتال امکان انتقال و جابجایی دارایی را بصورت الکترونیکی خواهد داد و همچنین تراکنش‌های مبتنی بر ریال دیجیتال بلافاصله انجام خواهد شد.

آیا ریال دیجیتال قابلیت استخراج دارد؟

براساس تاکید بانک مرکزی ایران، ریال دیجیتال برعکس ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین قابل استخراج نخواهند بود و نرخ عرضه آن از طرف بانک مرکزی تنظیم خواهد شد. از انجا که رمزارز بیت‌کوین قابل استخراج  می باشد و از طرف هیچ دولتی تحت کنترل و نظارت نیست، اما با وجود نظارت بر عرضه ریال دیجیتال از سوی بانک مرکزی، عرضه ارز دیجیتالی، محدود نخواهد بود و مدام می‌تواند توسط بانک مرکزی افزایش یابد. با این حال قسمتی از جذابیت رمزارزها از تضمین اصالت و امنیت آن بر مبنای بلاک‌چین و الگوریتم های منحصربفرد، محدودیت همیشگی در ظرفیت استخراج آنها می باشد. بانک مرکزی اعلام کرده که از فناوری مشابه عرضه رمز ارزها برای گسترش ریال دیجیتال استفاده خواهد نمود که شاید بتواند نگرانی‌های امنیتی سیستم پولی ایران را رفع کند.

این عمل بانک مرکزی ایران برای عرضه ریال دیجیتال که یکی از اهدافش بین‌المللی کردن ریال دیجیتال،در شرایطی ست که بانک های مرکزی جهان از جمله بانک مرکزی اروپا و ایالات متحده نیز  انتشار پول های دیجیتال خود را شروع کرده اند. بانک های مرکزی نسبت به از دست دادن کنترل نظام و مبادلات پولی با گسترش رمز ارزها نگران هستند.

تگ ها