تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال پاراگوئه با مخالفت بانک مرکزی

تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال پاراگوئه با مخالفت بانک مرکزی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

نمایندگان پارلمان پاراگوئه با وجود ملاحظات و مخالفت بانک مرکزی، به تصویب لایحه مقررات ارزهای دیجیتال با ارائه اصلاحاتی رای مثبت داده اند. جولای گذشته، این لایحه برای اولین بار توسط اعضای سنا برای تنظیم فعالیت های تجاری مرتبط با دارایی های مجازی در پاراگوئه ارائه شده که مجوز و تنظیم فعالیت‌ های استخراج ارزهای دیجیتال در کشور را پوشش می دهد.

سنا این لایحه را قبلا در دسامبر 2021 تصویب کرده است که با اصلاحات اخیر نمایندگان، سنا ملزم خواهد شد تا قبل از ارسال آن برای موافقت ریاست جمهوری، مجدداً این لایحه را بررسی نماید. نمایندگان با 40 رای موافق و 12 رای مخالف به این لایحه رای داده اند و این لایحه برای بررسی بیشتر درباره این تصمیم به سنا بازخواهد گشت.

مفاد لایحه ارزهای دیجیتال پاراگوئه

براساس تاکید بانک مرکزی پاراگوئه، BCP این لایحه به خودی خود ارزهای دیجیتال را به یک ارز قانونی در کشور تبدیل نخواهد کرد، در این لایحه آمده است: هدف از ارائه این قانون تنظیم فعالیت ‌های تولیدی و تجاری ‌سازی دارایی‌ های مجازی یا دیجیتال به منظور تضمین امنیت حقوقی، مالی و بیزینس های مرتبط با تولید و تجاری ‌سازی آنهاست. قانونگذاران این اقدام اخیر را پیشرفت بزرگی برای ارزهای دیجیتال در پاراگوئه توصیف کرده اند.

گروهی از نمایندگان کنگره نیز به تازگی لایحه پیشنهادی ایجاد چارچوب قانونی برای استخراج بیت کوین را ارائه و توسط سنا تصویب شده است کارلیتوس رژالا، یکی از حامیان این لایحه، در توییتی با ارائه توضیحاتی اظهار داشت که از نیروی تجدیدپذیر برق آبی برای استخراج بیت کوین استفاده خواهد شد.

موضع بانک مرکزی پاراگوئه در خصوص تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال

بانک مرکزی پاراگوئه،BCP از آغاز یکی از منتقدان اصلی صنعت دیجیتال بوده است. در ماه مارس، بانک مرکزی نتایج تحلیل و بررسی خود را منتشر کرده است. براساس اظهارات کارشناسان بانک مرکزی پاراگوئه ارزهای دیجیتال در کنار داشتن مزایای اندکِ مالی، ریسک و خطرات بسیاری برا ثبات مالی خواهند داشت.

بانک مرکزی اضافه کرد که مصرف برق نیز از جمله معایب ماینینگ ارزهای دیجیتال می باشد. (لایحه استخراج ارزهای دیجیتال اخیرا تصویب شده است) ازجمله موارد دیگر می توان به ریسک سرمایه گذاری های دیجیتال اشاره نمود و اینکه دارایی های دیجیتال نمی توانند ثبات ارزهای فیات را داشته باشند.

طبق تحلیل بانک مرکزی پاراگوئه، دارایی های دیجیتال وظایف اساسی پول را انجام نمی دهند و سرمایه گذاری های پرریسکی می باشند و تنظیم صنعت و تجاری ‌سازی دارایی ‌های  دیجیتال، همانطور که در این لایحه ارائه شده است، می ‌تواند احساس امنیت کاذبی در مورد نگهداری این نوع دارایی ایجاد نماید. اخیرا در جریان نشست السالوادور، بانک مرکزی پاراگوئه موضع خود را تکرار و از حضور در نشست ارزهای دیجیتال السالوادور خودداری کرده است.

پاراگوئه هم اکنون علیرغم مخالفت بانک مرکزی، در مسیر تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال می باشد؛ از آنجایی که بیشتر کشورهای آمریکای لاتین به جستجوی راهکاری برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال می باشند، این لایحه می ‌تواند وضوح بیشتری را در بازار بین ‌المللی فراهم نماید.
 

تگ ها