توسعه دلار دیجیتال ایالات متحده برای رقابت با چین

توسعه دلار دیجیتال ایالات متحده برای رقابت با چین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

ایالات متحده کمپینی را برای معرفی CBDC یا ارز دیجیتال بانک مرکزی آغاز کرده است. به عنوان بخشی از اولین چارچوب جامع کاخ سفید، وزارت خزانه داری اکنون ایجاد یک استیبل کوین ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی، CBDC را پیشنهاد کرده است.

برای مقابله با پیشرفت ‌های اقتصادی چین در توسعه یوان دیجیتال همچنین افزایش تمایل به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال همزمان با نوسانات مارکت و کاهش قیمت بیت کوین، پنج شرکت کننده در جلسه استماع کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا به پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده رای مثبت داده اند.

ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی یا CBDCها که معمولا در شبکه ‌های بلاک چین توسعه داده می شوند، متمرکز بوده و توسط کشور صادرکننده تنظیم می‌ شوند و عموم افراد را قادر می ‌سازند تا پرداخت‌ های دیجیتالی، مشابه پول نقد واقعی را انجام دهند.

جلسه استماع همزمان با آغاز نشست فدرال رزرو و توسعه یوان دیجیتال چین با عنوان «بررسی سیستم ‌های پرداخت جایگزین و تاثیرات توسعه آن بر امنیت ملی» به میزبانی کمیته امنیت ملی، توسعه بین ‌المللی و سیاست پولی نمایندگان ایالات متحده برگزار شد.

هر پنج سخنران این نشست موافق نیاز یکپارچه ایالات متحده به توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی یا یک استیبل کوین وابسته به دلار بوده اند. رای جامع هیئت، توسعهCBDC  ایالات متحده با الزام تعیین هئیت نظارتی بر این موضوع بوده است. طبق اظهارات پیشین جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ارز دیجیتال بانک مرکزی در حال توسعه است و احتمالا در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد.

این جلسه پس از دستور اجرایی ماه مارس جو بایدن، رئیس جمهور تشکیل شده است که در آن او نه تنها استراتژی دولت در قبال دارایی های دیجیتال را تشریح کرده بلکه از آژانس های دولتی متعدد برای رویکرد منظم درخواست همکاری کرده است.

اقتصاد چین در برابر ایالات متحده

در نشست اخیر، اعضای میزگرد نسبت به تهدید ناشی از افزایش حضور مالی چین به عنوان رقیب اقتصادی ایالات متحده ابراز نگرانی کرده اند. براساس توضیحات دکتر کارلا نورلوف، عضو ارشد غیر مقیم مشاور آتلانتیک؛ چین در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود برای رقابت با دلار آمریکا است.

اسکات دووکه، یکی از اعضای مرکز ویلسون نیز خاطرنشان کرد که ارز دیجیتال بانک مرکزی چین بخشی از تلاش های این کشور برای جمع آوری اطلاعات خصوصی افراد می باشد و توسعه آن به نفع امنیت شهروندان نیست. همچنین در حالی که ایالات متحده در مورد چشم اندازهای ایجاد استیبل کوین خود بحث می کند، چین در آزمایشات ارز دیجیتال بانک مرکزی خود پیشرفت زیادی کرده است.

به گزارش پورتال خبری ساوت چاینا، بانک مرکزی چین آزمایش نسخه دیجیتالی جدید یوان چین را در چهار منطقه بزرگ دیگر چین آغاز کرده است. با این حال، از نظر رئیس جمهور ایالات متحده، دلار دیجیتال شاید در حال حاضر غیرقابل دسترس به نظر برسد، با این حال ایالات متحده این امکان را دارد که با توجه به برتری خود از نظر فن آوری، اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.
 

تگ ها