توقف برداشت های سلسیوس همزمان با ارسال 320 میلیون دلار ارز دیجیتال به FTX 

توقف برداشت های سلسیوس همزمان با ارسال 320 میلیون دلار ارز دیجیتال به FTX 
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

سلسیوس بیش از یک چهارم میلیارد دلار وجوه را از Aave به صرافی FTX منتقل کرده و بدون ارائه دلایلی موقتا برداشت های کاربران را تعلیق نموده است. پلتفرم سهامداری و وام ‌دهی دیجیتال سلسیوس احتمالا با رها کردن 247 میلیون دلار Wrapped بیت کوین از Aave و ارسال آن به صرافی FTX، در تلاش است با شایعه بحران نقدینگی خود مقابله نماید.

پروژه سلسیوس علاوه بر توقف برداشت کاربران، مقادیر زیادی از Wبیت کوین، اتریوم و سایر دارایی ‌های دیجیتال را انتقال داده است و باعث افزایش گمانه زنی هایی در خصوص بحران نقدینگی در میان جامعه دیجیتال شده است.
بسیاری از کاربران سلسیوس از این پلتفرم انتقاد کرده ‌اند، براساس اظهارات جامعه دیجیتال این پروژه پس از فروپاشی پروتکل Anchor در بلاک چینی که اکنون ترا کلاسیک نامیده می‌شود، با مدیریت نادرست منابع مالی خود بحران نقدینگی برای اکوسیستم ایجاد کرده است.

اقدامات سلسیوس در خصوص بحران نقدینگی

سلسیوس تا حدودی توانسته این نگرانی ها را با اقدامات اخیر برای تثبیت نقدینگی برطرف نماید. طبق نظر برخی از کارشناسان، اگر سلسیوس شکست بخورد، ذخایر قابل توجهی از اتریوم خود را خواهد فروخت. حرکات غیرمعمول توکن در اواخر 12 ژوئن از کیف پول اصلی DeFi سلسیوس آغاز و شروع به حذف Wبیت کوین از پلتفرم سهامداری و وام دهی Aave کرد که سلسیوس از آن برای کسب سود سپرده های خود استفاده می کند.
تاکنون 9500 توکن Wبیت کوین به ارزش حدود 247 میلیون دلار از Aave بازخرید و پس از یک سری تراکنش ها، همه آن توکن ها به دلیل نامعلومی به صرافی FTX ارسال شده اند. علاوه بر Wبیت کوین، 54749 اتریوم به ارزش حدود 74.5 میلیون دلار نیز به FTX ارسال شده است.

از 12 ژوئن، سلسیوس 204 میلیون استیبل کوین USDC را در Aave استیک کرده است. همچنین 10 میلیون USDC به علاوه حدود 8.2 میلیون استیبل کوین DAI را به کامپاند، یکی دیگر از پلتفرم‌ های سهامداری و وام دهی دیفای، واریز کرده است.

هدف تیم سلسیوس از انتقال ارزهای دیجیتالی هنوز مشخص نیست. براساس احتمالات ممکن است دلیل آن فروش دارایی های ارسال شده باشد، اما گزینه محتمل دیگر این است که قصد دارد توکن هایی را که به صرافی می فرستد را برای کسب بازدهی به اشتراک بگذارد.

تا زمان انتشار خبر، سلسیوس 9500 Wبیت کوین، 54749 اتریوم، 375343 اف ‌تی ‌ایکس توکن به ارزش 10 میلیون دلار، 2455 متیک برابر با 1158 دلار، 260000یونی سواپ برابر با 1 میلیون دلار، 2 میلیون پکس دلار و 300 دلار ارز دیگر به FTX ارسال کرده و تمام برداشت‌ ها، مبادله و نقل و انتقالات بین حساب ‌ها را متوقف کرده است.

طبق اعلامیه پروژه در 13 ژوئن، در حال حاضر، کاربران سلسیوس نگرانند سقوط دیگری همانند اکوسیستم ترا اتفاق بیفتد، براساس داده های CoinGecko، توکن سلسیوس، طی 12 ساعت گذشته بیش از 60 درصد کاهش یافته و به 0.15 دلار رسیده است.
 

تگ ها