حفظ خاطرات کووید19 با ایجاد NFT

حفظ خاطرات کووید19 با ایجاد NFT
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش رویترز، ساکنان شانگهای، بزرگترین شهر چین با جمعیتی بیش از 25 میلیون نفر، برای ابراز نارضایتی خود از مقررات کشور در مقابله با ویروس کرونا به NFT ها روی آورده اند و صدها فیلم، تصویر و اثر هنری تولید کرده و محدودیت های کووید را بدون دخالت و سانسور دولتی به جهانیان نشان داده اند.

"دیوار آتش بزرگ چین" که میلیون ‌ها نفر را برای شناسایی و محدود کردن محتوا استخدام می کند، یکی از بزرگترین دستگاه ‌های سانسور آنلاین در جهان می باشد، اکنون در مقابل اطلاعات انتشار یافته غیر قابل ویرایش بلاک چین عاجز مانده است. وی چت، محبوب ترین برنامه پیام رسانی کشور چین تمام محتوای کاربران را سانسور می کند و با وجود محدودیت دسترسی به توییتر برخی از افراد از VPN برای دسترسی به آن استفاده می کنند اما ایجاد NFT در هر دو این رسانه ها برای کاربران چینی امکانپذیر نمی باشد.

از این رو کاربران چینی با استفاده از بازارهای NFT مانند OpenSea این محتوا را ارائه کرده اند. محتوای ارائه شده در خصوص قرنطینه اخیر چین شامل یک ویدیوی شش دقیقه ‌ای با عنوان «آوای آوریل» است که برخی از مشکلاتی را که ساکنان شانگهای در طول قرنطینه شدید دولت با آن‌ ها مواجه بوده اند را نشان می ‌دهد. این NFTها که در اوایل آوریل ایجاد شده اند، بخشی از مجموعه "پروپاگاندا" در OpenSea می باشند.

رویکرد دولت چین در مقابل اعتراضات همیشه سرکوب و سانسور بوده است. هنگامی که محتوای ویدیویی ذکر شده برای اولین بار در ماه آوریل در رسانه های اجتماعی چینی منتشر شد، دولت چین شروع به سانسور و پاک کردن محتوی ارائه شده نمود. این ویدیو به طور کامل در سیستم عامل های چینی ممنوع و حذف شده و امکان بارگذاری مجدد آن وجود ندارد.

به گزارش رویترز، imFong، یکی از کاربران توییتر، در 23 آوریل گفت که کاربران فیلم را به یک NFT تبدیل کرده و ابرداده های آن را قفل کرده اند، و گفت که ویدئو برای همیشه در سیستم InterPlanetary وجود خواهد داشت. تا روز دوشنبه، 786 ان اف تی جداگانه مربوط به این ویدئو در OpenSea ایجاد شده است. IPFS یا سرویس اشتراک ‌گذاری InterPlanetary ، یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است که از فایل‌ ها و وب‌ سایت ‌های مختلف بک آپ می گیرد.

طراح NFT آوای آوریل

سایمون فونگ، طراح مستقل مالزیایی 49 ساله که در 9 سال گذشته در شانگهای زندگی کرده است، یکی از هنرمندانی است که NFT ها را ایجاد کرده است. او ماه گذشته بر اساس پوسترهای تبلیغاتی دوران مائو شروع به ساختن تصاویر طنزی کرد که زندگی در قرنطینه را به تصویر می کشد. صحنه ‌هایی که روش ‌های آزمایش PCR را به سخره می‌ گیرند، و همچنین درخواست ‌های مردم محلی برای تامین مواد غذایی دولتی، از کارهای فونگ می باشند.

اقتصاد چین همزمان با سیاست کووید صفر

با وجود ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین، NFTها در این کشور مورد توجه قرار گرفته ‌اند و رسانه ‌های دولتی و حتی شرکت ‌های بزرگی مانند Ant Group و Tencent Holdings از آن‌ ها حمایت کرده اند.
همچنین تعطیلی طولانی ‌مدت در شانگهای بعلت سیاست کووید صفر دولت چین، مرکز مالی چین را با چالش های بسیاری روبرو کرده است. از زمان آغاز پاندمیک، ماه مارس 2022 در شانگهای از مرگبارترین زمان های کووید 19 در چین بوده است.

تگ ها