خرید اوراق قرضه السالوادور توسط سرمایه گذاران مورگان استنلی

خرید اوراق قرضه السالوادور توسط سرمایه گذاران مورگان استنلی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس گزارش بلومبرگ، مورگان استنلی سرمایه گذاران خود را به خرید اوراق قرضه السالوادور، پس از سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال تشویق کرده است. سرمایه گذاری در بیت کوین در سال جاری نتیجه مطلوبی برای السالوادور نداشته با این حال این کشور همچنان به سرمایه گذاری در بیت کوین ادامه داده است.

طبق اظهارات سایمون ویور، رئیس استراتژی مورگان استنلی؛ قیمت‌ گذاری اوراق قرضه السالوادور در بازارهای مالی به احتمال زیاد باعث از دست رفتن استقلال السالوادور می شود و احتمالا توسط السالوادور نفی خواهد شد، بلومبرگ با استناد به اظهارات وی گزارش کرد که اوراق قرضه 2027 السالوادور تا 28 سنت کاهش یافته است.

خرید بیت کوین السالوادور در دنیای اقتصاد به خوبی شناخته شده است و برخی از آن به عنوان یک آزمایش مالی جهانی نام می برند. با این حال پس از قانونی شدن بیت کوین در السالوادور اکثر کشورها مخالف تبدیل شدن بیت کوین به عنوان ارز قانونی بوده و بسیاری دیگر نیز شروع به قانونی کردن آن کرده اند.

با وجود مارکت نزولی و خطرات احتمالی از دست دادن سرمایه کشور، اخیرا السالوادور از بازار نزولی برای خرید 80 بیت کوین بیشتر استفاده کرده است. رئیس جمهور السالوادور، نایب بوکله پس از انتقاد سرمایه گذاران از آنها خواسته تا زمان ظهور مارکت صعودی صبور باشند. وزیر دارایی کشور السالوادور نیز بار دیگر اظهار داشته است که ریسک سقوط مالی برای السالوادور بسیار کم است.

قانونی شدن بیت کوین در السالوادور

السالوادور در میان مارکت صعودی 2021 بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و دنیا را شوکه کرد، این اقدام با تحسین و تمسخر بسیاری مواجه شد، با این حال سقوط بازار نظر بسیاری را در این خصوص تغییر داده است.

از طرف دیگر چندین سازمان جهانی از اقدام قانونی کردن بیت کوین انتقاد کرده و در خصوص ریسک های احتمالی آن هشدار داده اند. برای مثال؛ سازمان تجارت جهانی، WTO و صندوق بین ‌المللی پول،IMF  اخیرا توضیحاتی در خصوص پیامد های قانونی کردن بیت کوین بدون توسعه زیر ساخت آن ارائه کرده و از کشور السالوادور خواسته اند که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی کشور کنار بگذارند.

تبدیل بیت کوین به ارز قانونی راه امید را به روی صندوق بین المللی پول بسته است. اعتماد به حدی کاهش یافته که اوراق قرضه 800 میلیون دلاری با سررسید 6 ماهه با 30 درصد تخفیف و اوراق بلندمدت با 70 درصد تخفیف معامله می شود.

با این وجود؛ السالوادور کشورهای دیگر را به انجام این کار تشویق کرده است. جمهوری آفریقای مرکزی نیز اخیرا پس از السالوادور بیت کوین را به عنوان ارز قانونی کشور پذیرفت، این اقدام نیز مورد انتقاد مقامات جهانی قرار گرفته است.

با این حال براساس اظهارات برخی کارشناسان، قانونی شدن بیت کوین مزایای بسیاری از جمله سرعت تراکنش بالا، هزینه تراکنش کم، دسترسی، امنیت، حریم خصوصی، شفافیت، تنوع بخشی و حفاظت از تورم را  برای بازارها دارد و نهادهای بزرگتر اکنون مراقب نوسانات موجود در بازار هستند و سرمایه خود را بر این اساس تقسیم می کنند.

تگ ها