دستگیری بانیان پولشویی 4.5 میلیارد دلار رمزارز

دستگیری بانیان پولشویی 4.5 میلیارد دلار رمزارز
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:1 دقیقه

زوجی به اتهام پولشویی 4.5 میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال دستگیر شدند. دادستان فدرال اعلام کرد، یک زوج با هویت ایلیا لیختنشتاین Ilya Lichtensteinهلندی، 34 ساله، و همسرش، هدر مورگان Heather Morgan، 31 ساله روز سه‌شنبه 8 فوریه در منهتن به اتهام تلاش برای پولشویی 119.754 بیت کوین با نفوذ یک هکر به سیستم صرافی ارز دیجیتال Bitfinex در سال 2016 دستگیر شدند. ظاهراً ارز دیجیتال های به سرقت رفته به کیف پول دیجیتالی تحت کنترل لیختنشتاین منتقل شده است. وی در حساب کاربری خود، در لینکدین خود را کارآفرین فناوری، رمزنگار و سرمایه‌گذار معرفی می‌کند. او و همسرش که خود را کارآفرین و خالق رپ سورئالیست می‌دانند وجوه سرقتی را از طریق فرآیند پیچیده پولشویی به حساب‌های خود منتقل کرده اند. 

فرایند قضایی جرائم

دادستان پرونده می گوید: بر اساس شکایتی که روز سه‌شنبه منتشر شد، ظاهراً این زوج درآمد غیرقانونی را برای چیزهایی مانند طلا، NFT و کارت هدیه 500 دلاری Walmart خرج کردند. گفته می شود که این دو نفر از تکنیک های پیچیده پولشویی متعددی از جمله ایجاد حساب های آنلاین با هویت های جعلی و انتقال پول از طریق دارک وب استفاده کرده اند که ماموران ویژه توانستند بیش از 3.6 میلیارد دلار بیت کوین بسرقت رفته در جریان هک Bitfinex بزرگترین مصادره مالی آن را بازیابی کنند. لیزا موناکو، معاون دادستان کل، گفت: دستگیری‌های امروز و توقیف مالی این وزارتخانه تا کنون نشان می‌دهد که ارزهای دیجیتال پناهگاه امنی برای مجرمان نیستند. Bitfinex گفت که با وزارت دادگستری در خصوص بازگرداندن بیت کوین های دزدیده شده همکاری خواهد کرد.
 لیختنشتاین و مورگان متهم به توطئه برای ارتکاب پولشویی و همچنین کلاهبرداری از ایالات متحده هستند. اگر در هر دو مورد مجرم شناخته شوند، هر کدام ممکن است با حداکثر 25 سال زندان روبرو شوند.
قاضی دبرا فریمن قاضی دادگاه فدرال منهتن، وثیقه آزادی پیش از محاکمه را برای لیختنشتاین 5 میلیون دلار بعلاوه خانه والدینش، و نظارت پنج همکار قضایی و حبس خانگی با نظارت الکترونیکی و وثیقه مورگان 3 میلیون دلار با دو امضاکننده و حبس خانگی با نظارت الکترونیکی تعیین شد.
 

تگ ها