دستگیری نوجوان روسی به اتهام هدف قرار دادن ساختمان امنیتی FSB

دستگیری نوجوان روسی به اتهام هدف قرار دادن ساختمان امنیتی FSB
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

یک نوجوان روسی به اتهام برنامه ریزی برای منفجر کردن یک ساختمان سرویس امنیتی مجازی FSB در بازی ویدیویی Minecraft (ماین کرفت) به پنج سال زندان محکوم شد. این حکم در دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین مورد توجه گسترده تری قرار گرفت و جامعه جهانی از گسترش جرائم جنجالی و تروریستی جوانان روس انتقاد کردند.

رومن دوبروکوتوف، سردبیر اینسایدر، در محاصره افسران پلیس و روزنامه نگاران در مسکو، روسیه بیان کرد FSBروسیه به دنبال دستگیری روزنامه نگاری است که با بلینگ کت (Bellingcat یک وب سایت روزنامه نگاری تحقیقی مستقر در هلند که در بررسی حقایق و اطلاعات منبع باز تخصص دارد) کار می کرد.

پاول چیکوف، وکیل مدافع حقوق بشر در سرویس پیام رسان تلگرام گفت، دادگاه نظامی در سیبری نیکیتا اوواروف 16 ساله را به اتهام آموزش برای فعالیت های تروریستی به پنج سال زندان کودکان محکوم کرد. چیکوف افزود که دو متهم دیگر به دلیل همکاری با بازرسان از اتهامات جنایی تبرئه و به مجازات های تعلیقی محکوم شدند.

برگزاری جلسه دادگاه پشت درهای بسته

اوواروف و دو نوجوان دیگر قبلا در شهر کانسک سیبری در تابستان 2020 به دلیل پخش اعلامیه هایی در حمایت از یک ریاضیدان و فعال آنارشیست مسکو که به اتهام خرابکاری در محاکمه بود، بازداشت شده بودند.

آنها یکی از اعلامیه ها را در ساختمان محلی FSB، آژانس امنیت داخلی قدرتمند روسیه و جانشین KGB دوران شوروی، گذاشتند. پلیس از طریق موبایل این نوجوان روسی طرح های منفجر کردن ساختمان FSB که در بازی محبوب ساخت بلاک Minecraft ایجاد کرده بود را شناسایی و کشف کردند.

به گفته بازرسان، اوورالوف بهمراه دوستان نوجوانش در اوقات فراغت مواد منفجره دست ساز می ساختند و آنرا در ساختمان های متروکه منفجر میکردند.
این نوجوانان ابتدا با اتهامات شدید شرکت در یک حمله تروریستی مواجه بودند، اما به دلیل نبود شواهد از این اتهامات تبرعه شدند. وی در آخرین سخنان خود در دادگاه که توسط روزنامه نوایا گازتا گزارش شد، از فشار مقامات دولتی در طول تحقیقات صحبت کرد و برنامه ریزی برای انفجار را تکذیب کرد.

در سال های اخیر این اولین بار نیست که جوانان روس به اتهامات جنجالی تروریسم به زندان محکوم می شوند. در آگوست 2020، سه فعال جوان که متهم به عضویت در یک گروه آنارشیست به نام "عظمت جدید" بودند به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت پوتین به زندان محکوم شدند.

چهار نفر دیگر در پرونده ای که توسط FSB طرح شده بود، محکوم شدند. در فوریه 2020، هفت جوان آنارشیست و ضد فاشیست به دلیل ترور و اتهامات دیگر به 6 تا 18 سال زندان محکوم شدند. بیشتر افرادی که در سال‌های 2017 و 2018 دستگیر شدند، اعلام کردند که پس از بازداشت با الکترود شکنجه شده و برای گرفتن اعتراف مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
 

تگ ها