دومین سقوط سال جاری یورو در مقابل دلار آمریکا 

دومین سقوط سال جاری یورو در مقابل دلار آمریکا 
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

یورو برای دومین بار در 20 سال گذشته به کمتر از ارزش دلار آمریکا و به پایین ترین حد 20 سال گذشته رسیده است. این ارز در حال حاضر 0.990 تا 1 دلار ارزش دارد و از سال گذشته بیش از 15 درصد نسبت به دلار کاهش یافته است. به گفته کارشناسان، اروپا در حال عبور از بحرانی است که ناشی از تأثیرات تهاجم روسیه به اوکراین است و مشکلات ناشی از کمبود انرژی و تورم در سراسر اروپا افزایش یافته است.

هزینه ها در اروپا مانند بسیاری از مناطق دیگر جهان افزایش یافته و افزایش تقاضا برای انرژی و قطع گاز روسیه از سوی روسیه به شدت به اروپا ضربه زده است. بدین ترتیب بانک مرکزی اروپا برای مهار تورم و افزایش سرسام آور قیمت ها در ماه گذشته اولین افزایش نرخ بهره خود را در 11 سال گذشته همزمان با افزایش نرخ تورم اعلام کرده است.

اریک وورهیس، بنیانگذار Shapeshift در خصوص کاهش دوباره یورو در مقابل دلار اظهار داشته است که کاهش یورو به مفهوم اینست که احتمالا یورو بیش از 20 درصد در برابر کالاهای واقعی سقوط خواهد کرد، همچنین طبق داده ها، ارزش دلار در برابر کالاها حدود 8.5 درصد کاهش یافته است.

طبق داده ها، یورو از زمان اولین کاهش سال جاری خود در مقابل دلار بیش از 20 درصد در برابر کالاهای مصرفی سقوط کرده با این حال، دیگر ارقام تورم رسمی اروپا تک رقمی بوده است و این بدلیل اینست که اروپایی ‌ها کالاهای داخلی زیادی مصرف می کنند و پرداخت زنجیره تامین بیشتر به یورو انجام می شود.

چالش های اقتصادی بریتانیا همزمان با افزایش تورم در اروپا

علاوه بر اروپا، بریتانیا که در چند سال گذشته اتحادیه اروپا را ترک کرده است نیز با مشکلات اقتصادی بسیاری روبروست. به گفته کارشناسان، نرخ تورم بریتانیا به دلیل افزایش هزینه انرژی احتمالا به 18 درصد خواهد رسید، این پیش بینی بالاترین تخمین نرخ تورم در 50 سال گذشته بوده است.

بحث قدرت خرید و مقرون به صرفه بودن کالاها هم از ابتدای سال جاری به یک موضوع ثابت جلسات دولتی تبدیل شده است. همچنین با توجه به اینکه قبلا رشد قابل توجهی در قیمت کالاها رخ داده است، نرخ تورم پیش بینی شده ویرانگر خواهد بود.

همچنین اقتصاد بریتانیا در دو سال گذشته 11 درصد کوچکتر شده است که اتفاق نادری در بیش از 300 سال گذشته است و احتمالا با افزایش تورم و ادامه بحران انرژی و جنگ در اوکراین اوضاع بدتر نیز خواهد شد.

در همین حال، بسیاری از افراد برای محافظت سرمایه خود در برابر تورم به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال روی آورده اند. با این حال، براساس استدلال برخی از کارشناسان، بیت کوین با سهام همبستگی دارد و پوشش خوبی برای تورم نیست. براساس داده های مرکز بلاک چین، بیت کوین همبستگی خود با بازار سهام را در سه ماهه آخر سال 2021 آغاز کرده است.
 

تگ ها