دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز و ریسک‌های آن

دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز و ریسک‌های آن
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

دیفای یک سیستم ارائه خدمات پولی و مالی در حوزه بلاکچین و بصورت غیرمتمرکز و جهانی است و به عنوان رقیب بانکداری سنتی و متمرکز طراحی شده و به هر شخصی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی دارد این فرصت را می‌دهد که درکنار مدیریت دارایی‌های شخصی و رمزنگاری شده خودشان به خدمات مالی عرضه شده در سراسر جهان دسترسی داشته باشد و نیز در آن مشارکت کند. اپلیکیشن‌های آنلاین امور مالی غیر متمرکز (Decentralized finance) با هدف تامین مالی بر پایه قراردادهای هوشمند که در بلاکچین‌ها شکل‌ گرفته‌، ایجاد شده‌اند و هدف آن ارائه خدمات متنوع مالی بدون تکیه به واسطه‌های سنتی که تحت نظارت سیستم های متمرکز مانند بانک‌های مرکزی هست.
از طریق دیفای، کاربر میتواند همانند یک بانک‌ به متقاضیان بر پایه ارزهای دیجیتال وام بدهد و به عنوان وام‌دهنده سود دریافت کند. 

ریسک‌های سرمایه گذاری در دیفای

خطاهای کد نویسی

قراردادهای هوشمند که روی بلاک‌چین هستند، برای اجرای دیفای ضروری اند و همیشه خطر بروز خطاهای ناشناخته در کدهای حاکم بر پروتکل‌های دیفای هست.

افت ارزش وثیقه

مبادله وام از طریق یک دیفای، معمولا بر پایه تعیین وثیقه‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به عنوان مثال، DeFi Protocol Maker از وام گیرندگان می‌خواهد که وثیقه‌ای معادل ۱۵۰ درصد ارزش وامی که دریافت می کنند، ارائه کنند. از آنجایی که ارزش دارایی‌های دیجیتال به ویژه رمزارزها در حال نوسان هست، ارزش وثیقه‌های دریافتی ثابت نیست و در خطر افت ارزش قرار دارد.

فقدان بیمه متمرکز

به طور معمول، مشارکت در پروتکل‌های جدیدتر بازده بالاتری دارد و به همین دلیل ریسک فعالیت در آنها بالاتر است. همچنین برخلاف بانک‌های سنتی، برای استفاده از دیفای هیچ قانون معین یا بیمه‌ای بر معاملات مالی حاکم نیست. اگر وام گیرنده‌ای به هر دلیلی قادر به بازپرداخت وام خود نباشد، روش‌های سنتی برای توجیه آن و نجات از مصادره وثیقه وجود ندارد. بر اساس ریسک‌های موجود در امور مالی غیر متمرکز کارشناسان هشدار می‌دهند که سرمایه‌گذاران به طور منطقی باید پس‌انداز و دارایی مازاد خود را که از دست رفتن آن آسیبی به روند جاری زندگی آنها وارد نمی‌کند، در امور مالی پرریسکی مانند حوزه DIFI وارد کنند.

تگ ها