راه اندازی اولین پلتفرم سرمایه گذاری بیت کوین در جمهوری آفریقای جنوبی

راه اندازی اولین پلتفرم سرمایه گذاری بیت کوین در جمهوری آفریقای جنوبی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق اعلامیه ای در صفحه رسمی فیس بوک کشور، جمهوری آفریقای مرکزی،CAR  قرار است یک مرکز سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال راه اندازی نماید. این پروژه با نام "سانگو" شناخته خوهد شد و براساس اظهارات رئیس جمهور فاوستین آرچنج توادرا، اقتصاد رسمی سنتی فرصتی برای رقابت پذیری در CAR  خواهد بود.

طبق توضیحات قبلی وی در 21 می در خصوص این پروژه، فاز برنامه ریزی شده بعدی با هشتگ بیت کوین، کریپتو،  RCA و CAR متعاقبا اعلام خواهد شد. طبق توضیحات رسمی رئیس جمهور راه اندازی پروژه تقریبا یک ماه پیش انجام شده و هدف از اجرای آن ایجاد صلح، ثبات و آینده ای روشن برای نسل های بعدی خواهد بود. و امروز با گذشت یک ماه از شروع مسیر می گذرد.

همچنین این بیانیه شامل لینکی برای ورود به sango.org بوده است، علاقمندان با دسترسی به صحفه مورد نظر می توانند در لیست انتظار ثبت نام و توضیحات و سند ارائه شده پروژه را دریافت نمایند. این سند شامل اطلاعاتی در مورد اهداف پروژه، ساخت اولین کریپتو هاب قانونی در آفریقا، ارتقای میراث بیت کوین و جزئیات ایجاد جزیره کریپتو بنام Sango می باشد.
پس از تصویب بیت کوین به عنوان مناقصه قانونی توسط مجلس ملی وضعیت مناقصه قانونی در آفریقای مرکزی به صورت نسبتا پایداری در آمده است.

علاوه بر این، آفریقای مرکزی قصد دارد یک بانک ملی دیجیتال ایجاد کرده و کیف پول دیجیتال آنرا توسعه دهد و خرید زمین در بیت کوین را تسهیل بخشد. شرکت‌ های ارزهای دیجیتال نیز به منابع طبیعی کشور دسترسی خواهند داشت و می توانند طرح های پیشنهادی خود را اجرا نمایند. از سوی دیگر از طریق طرح "سرمایه‌ گذاری و شهروندی" سرمایه گذاران خارجی می توانند با مالیات صفر در این منطقه سرمایه گذاری نمایند.

طرح اخیر ارائه شده یک ماه پس از اعلام رسمی جمهوری آفریقای مرکزی مبنی بر تبدیل بیت کوین به عنوان یک ارز قانونی ارائه شده است. جمهوری آفریقای مرکزی بعد از السالوادور دومین کشوری است که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفته است.

عدم حمایت جامعه بین المللی از تصمیم قانونی کردن بیت کوین در CAR 

بسیاری از مقامات کشور های مختلف در نشست اخیر سازمان ملل در مورد تصمیم قانونی کردن بیت کوین جمهوری آفریقای مرکزی ابراز نگرانی کرده اند. براساس اظهارات تحلیلگران، موانع قابل توجهی برای پذیرش بیت کوین در این کشور وجود دارد و رفع مشکلات زیر ساخت پیش از اجرای این قانون ضروری بوده است.

جمهوری آفریقای مرکزی یکی از کشورهای کمتر توسعه یافته جهان می باشد براساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد. رتبه 188 از 189  را داراست و تنها 11 درصد از ساکنان آن به اینترنت و و 14 درصد دیگر به برق دسترسی دارند.

از سوی دیگر اکثریت جامعه با ارزهای دیجیتال آشنا نبوده و هیچ گونه آموزشی در این خصوص دریافت نکرده اند. با این حال براساس اظهارات دولت، مجلس ملی لایحه پذیرش بیت کوین را با وجود رای ممتنع بسیاری از قانونگذارا تصویب کرده است.