رد پیشنهاد مالیات بیت کوین و ارزهای دیجیتال توسط پارلمان پرتغال

رد پیشنهاد مالیات بیت کوین و ارزهای دیجیتال توسط پارلمان پرتغال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پرتغال یکی از معدود کشورهای اروپایی است که تراکنش های ارزهای دیجیتال در آنجا مشمول مالیات نمی باشند. اخیرا پارلمان پرتغال، Assembleia da República، نه یک، بلکه دو پیشنهاد متفاوت برای مالیات بر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را رد کرده است. هر دو پشنهاد ارائه شده از طرف گروه های سیاسی در اقلیت پارلمان بوده اند. شایان ذکر است، بر اساس گزارشی که در هفته نامه اقتصادی پرتغالی ECO منتشر شده است، این پیشنهادات توسط حزب چپ ‌گرای Bloco de Esquerda و حزب سبز Livre مطرح شده است و هر دو در جلسه رای‌ گیری برای بودجه سال 2022 در روز چهارشنبه 25 می رد شده است.
حزب سوسیالیست که اکنون در قدرت است و اکثریت مجلس پارلمانی را در اختیار دارد، تاکنون هیچ لایحه ای در خصوص ارزهای دیجیتال ارائه نکرده است. با وجود این، این احتمال وجود دارد که پرتغال در آینده نزدیک مالیات ارزهای دیجیتال تنظیم نماید.

واکنش اعضای دولت پرتغال به تنظیم مقررات مالیات ارزهای دیجیتال

در ابتدای ماه می، فرناندو مدینا، وزیر دارایی کشور پرتغال اظهار داشت که دولت مالیات ارزهای دیجیتال را آغاز خواهد کرد. وی همچنین اظهار داشت که دولت هم اکنون در حال کار بر چارچوب نظارتی ارزهای دیجیتال می باشد، وی برنامه زمانی این موضوع را ارائه نکرده است.
به گفته وی؛ بسیاری از کشورها در حال حاضر سیستم مالیات ارزهای دیجیتال خود را تنظیم و راه اندازی کرده اند، سیستم مالیات ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف بصورت متفاوت اجرا می شود، کشور پرتغال نیز در نظر دارد تا سیستم مربوط به خود را تنظیم و راه اندازی نماید. او همچنین اظهار داشت که قوانین مالیاتی باید به گونه ای تنظیم شود که راهکارهای فرار مالیاتی به صفر برسد و هیچ مسیر میانبری برای دور زدن قوانین وجود نداشته باشد.
ماریانا مورتاگوا، یکی از اعضای پارلمان چپ Bloco de Esquerda، به شدت از عمکرد دولت به دلیل ناتوانی در یافتن مکانیزم مالیاتی ارزهای دیجیتال انتقاد کرده است. براساس اظهارات وی صرف نظر از مقررات ضروری ارزهای دیجیتال در آینده، سهم نمایندگان کشور در رونق اقتصادی کشور اعمال مالیات بر سود سرمایه های دیجیتال می باشد، وی یکی از افرادی است که در مورد مالیات ارزهای دیجیتال بسیار پر سر و صدا بوده است.

قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در پرتغال

طبق اعلامیه صادر شده توسط مقامات مالیاتی پرتغال در سال 2016 که هنوز معتبر است، از آنجایی که دارایی های دیجیتال ارز یا دارایی مالی محسوب نمی ‌شوند، تراکنش‌ های ارزهای دیجیتال در پرتغال مشمول مالیات نیستند. همچنین طبق قانونی که پس از حکم اداره مالیات در سال 2016 لازم الاجرا شده است، پرتغال ارزهای دیجیتال را به عنوان ارزهای خارجی یا دارایی های مالی در نظر نمی گیرد. از این رو، سود حاصل از تجارت ارزهای دیجیتال در کشور مشمول مالیات نشده و این کشور اروپای جنوبی را به بهشت ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. اما اقدام اخیر دولت به وضعیت پرتغال به عنوان بهشت مالیاتی ارزهای دیجیتال پایان خواهد داد.
 

تگ ها