روند توسعه دلار دیجیتال ایالات متحده

روند توسعه دلار دیجیتال ایالات متحده
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، توضیحاتی در خصوص چگونگی انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده (CBDC) یا دلار دیجیتال ارائه و اظهار داشته که فدرال رزرو در سال ‌های آینده بر روی تحقیق و ایجاد اعتماد عمومی به CBDC به عنوان اولویت ‌های مهم ‌تر متمرکز خواهد بود.

 رئیس فدرال رزرو، طی نشست تامین مالی دیجیتال به میزبانی بانک فرانسه اعلام کرد که با وجود توسعه دلار دیجیتال، پول نقد همچنان در ایالات متحده مورد استفاده بسیاری قرار خواهد گرفت. با این حال، در مقایسه با پرداخت ‌های غیرنقدی، نقدینگی رو به کاهش خواهد بود.

طبق توضیحات رئیس بانک مرکزی، فدرال رزرو ایالات متحده با کنگره و مرکز اجرایی کشور برای ارزیابی سیاست و چالش های توسعه فن آوری CBDC همکاری خواهد نمود و توسعه تمامی مراحل دلار دیجیتال نیاز به تایید مرکز اجرایی و کنگره خواهد داشت. به گفته پاول، ایجاد اعتماد عمومی نسبت به سیاست ها و تصمیمات توسعه ارز بانک مرکزی حداقل چند سال طول خواهد کشید.

طبق اظهارات رئیس بانک مرکزی؛ ایالات متحده با وجود گسترش تجارت دیجیتال همزمان با نوسانات قیمت بیت کوین فعلا تصمیمی برای ادامه روند صدور CBDC ندارد و در مورد صدور دلار دیجیتال تصمیمی نگرفته است. فدرال رزرو هم اکنون در حال کار و ارزیابی ارز دیجیتال بانک مرکزی است.

هزینه ها و مزایای دلار دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده

براساس توضیحات جروم پاول؛ فدرال رزرو هم اکنون در حال بررسی هزینه ها و مزایای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده است و اگر CBDC توسعه یافته شده تصویب شود شامل چندین ویژگی اساسی از جمله واسطه گری، حفاظت از حریم خصوصی، تایید هویت و قابلیت همکاری خواهد بود.

به گفته پاول؛ آزمون نهایی در ارزیابی ارز دیجیتال بانک مرکزی و سایر نوآوری های دیجیتال به منظور بررسی مزایا در مقابل خطرات احتمالی آن اجرا خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت که با وجود توسعه پروژه ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی سایر کشورها، فدرال رزرو برای توسعه سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی تحت فشار نیست.

جروم پاول همچنین تاکید کرد که اهمیت انجام صحیح این کار از توسعه سریع آن بیشتر است و از آنجایی که دلار ایالات متحده ارز ذخیره جهانی است توسعه نمونه دیجیتال آن نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق کارشناسان دارد و این تصمیم نه تنها در سطح دولت بلکه در تجارت جهانی نیز تاثیر خواهد داشت.

بر اساس داده های ردیاب ارز دیجیتال بانک مرکزی توسط مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک، 105 کشور در حال حاضر در حال بررسی صدور ارزهای دیجیتال خود می باشند و برخی از کشورها از جمله چین ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را صادر کرده اند، یوان دیجیتال چین هم اکنون در مراحل پایانی آزمایشی خود است و قرار است در سال 2023 گسترش یابد.
 

تگ ها