رونمایی از توکن ریالی پست بانک جمهوری اسلامی ایران

رونمایی از توکن ریالی پست بانک جمهوری اسلامی ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پست بانک در 24 اردیبهشت از توکن ریالی خود رونمایی کرده است. توکن پست بانک با استفاده از فن آوری دفتر کل توزیع شده قابلیت نقل و انتقال در میان کیف پول‌ های مختلف را داراست. براساس گزارش رسانه های ایرانی، توکن ریالی پست بانک با نماد IRRP عرضه خواهد شد که با عنوان "پست بانک ریال" در کیف پول‌ دیجیتال ققنوس در دسترس خواهد بود که معادل ریالی هم خواهد داشت. توکن ارائه شده براساس مقررات مالی موسسات و شرکت های کیف پول دیجیتال در سیستم پرداخت کشور فعال شده است.

براساس توافقنامه بین پست بانک و شرکت دیجیتال ققنوس کاربران ارزهای دیجیتال از این پس می ‌توانند با استفاده از کیف ‌پول ققنوس و سیستم پرداخت مستقیم، از حساب بانکی خود توکن ریالی خود را بصورت آنلاین دریافت نمایند. با استفاده از خدمات کیف پول ققنوس می توان پرداخت ‌های آنلاین شامل معاملات دیجیتال و خرید و فروش کالا و خدمات را انجام داد و از حساب های بانکی پست بانک برای شارژ کیف پول استفاده نمود. سرویس خدمات پست بانک به ‌صورت آزمایشی توسط پست بانک و با همکاری شرکت ققنوس راه ‌اندازی شده است.

از آنجایی که در جمهوری اسلامی ایران قوانین ارزهای دیجیتال تنظیم نشده اند این اقدام پست بانک و شرکت ققنوس اولین گام در جهت استفاده گسترده از فن آوری ارزهای دیجیتال و بلاک ‌چین در ایران می باشد. لازم به ذکر است که این اولین باری ست که نوعی از ارز دیجیتال در کشور راه اندازی شده است و با گسترش پذیرش ارزهای دیجیتال در ایران و همچنین کاهش ارزش ریال احتمالا این طرح با استقبال بسیاری از مردم قرار خواهد گرفت.

اجرای آزمایشی رمز ارز بانک مرکزی با نام رمز ريال

براساس اظهارات یک مقام دولتی، ایران ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله پرداخت به رسمیت نمی شناسد. اظهارات وی در حالی است که بانک مرکزی ایران قوانینی را برای انتشار کوین های دیجیتال در کشور ارائه داده و پروژه ریال دیجیتال بزودی در ایران راه اندازی خواهد شد.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به عنوان ارز قانونی در جمهوری اسلامی ایران تلقی نخواهد شد. معاون وزیر ارتباطات ایران در خصوص موضع نظارتی مربوط به ذخیره ‌سازی و مبادله ارزهای دیجیتال اظهار داشت که پرداخت با ارزهای دیجیتال در جمهوری اسلامی امکان پذیر نخواهد بود و استفاده از هرگونه ارز خارج از حاکمیت و خلاف قانون پولی و بانکی ایران ممنوع خواهد بود. وی افزود: به منظور جلوگیری از خطرات برای شهروندان ایرانی، مبادلات دارایی دیجیتال در کشور مشمول مجموعه ‌ای از قوانین مشابه بازار سهام و سایر ارزها خواهد بود.

بانک مرکزی ایران اخیراً مقررات مربوط به «ریال دیجیتال» را به بانک ‌ها و سایر مؤسسات اعتباری ابلاغ کرده و هم اکنون در حال توسعه آن می باشد. بانک مرکزی ایران تنها صادرکننده آن خواهد بود و حداکثر عرضه را تعیین خواهد کرد. همچنین ریال دیجیتال بر اساس مقررات قانونی مربوط به انتشار اسکناس و سکه منتشر خواهد شد.
 

تگ ها