رویکرد یکپارچه آژانس های مالی در خصوص مقررات ارزهای دیجیتال

رویکرد یکپارچه آژانس های مالی در خصوص مقررات ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، در مصاحبه اخیر با فایننشال تایمز اظهار داشت که رویکرد یکپارچه آژانس ‌های مالی نوید یک چارچوب نظارتی یک شکل و متحد را می دهد. گری جنسلر در ادامه افزود که مقررات یکپارچه می تواند از سرمایه گذاران محافظت کرده و در عین حال شفافیت قانونی ایجاد نمایند.

رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار همچنین اذعان کرد که با همتایان خود در کمیسیون معاملات آتی کالا CFTC، برای دستیابی به یک توافق رسمی برای شفافیت و وضوح قانون درخصوص دارایی های دیجیتال جلساتی برگزار کرده اند.

در اوایل ماه ژوئن نیز سناتورها کریستن گیلیبراند و سینتیا لومیس اولین قانون اساسی دو حزبی را برای دارایی های دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم معرفی کرده اند که تحت نظارت کمیسیون معاملات آتی کالا CFTC، به عنوان کالا در نظر گرفته خواهند شد.

کمیسیون معاملات آتی کالا، CFTC یک آژانس مستقل از دولت ایالات متحده است که در سال 1974 ایجاد شده و بازارهای مشتقه ایالات متحده از جمله معاملات آتی، سوواپ و.. را تنظیم می کند.

براساس این لایحه، یک ارز دیجیتال بسته به هدف دارایی و حقوق یا اختیاراتی که به مصرف کننده منتقل می کند به عنوان کالا یا امنیت طبقه بندی خواهند شد. در همین حال، کمیسیون معاملات آتی کالا به طور همزمان تلاش می کند تا به تنظیم کننده اصلی صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

گری جنسلر، رئیس سابقCFTC ، در این مصاحبه اظهار داشت که در حال کار بر روی یک یادداشت تفاهم با کمیسیون معاملات آتی کالا در حوزه صلاحیت ارزهای دیجیتال می باشد. این اقدام اساساً به این معنی است که تمام دارایی‌ های دیجیتال که به عنوان اوراق بهادار تلقی می ‌شوند تحت صلاحیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار، SEC خواهند بود، سپس در صورت کالا بودن دارایی کمیسیون اوراق بهادار این اطلاعات را به کمیسیون معاملات آتی کالا ارسال خواهد کرد.

تنظیم و نظارت مشترک بر صنعت ارزهای دیجیتال

سال گذشته، کمیسیونر SEC، هستر پیرس، که او را بخاطر علاقه زیادش به ارزهای دیجیتال مادر کریپتو می نامند، اظهار داشت که فضای ارزهای دیجیتال لزوماً به یک تنظیم کننده جداگانه نیاز ندارد. پیرس با تکرار نگرانی های گری جنسلر اظهار داشت که او خواستار نظارت مشترک بر فضای دارایی های دیجیتال است؛ از نظر وی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار،SEC برای نظارت بر بازارهای خرده فروشی مجهز خواهد بود و کمیسیون معاملات آتی کالا، CFTC بازارهای آتی را تنظیم خواهد نمود.

قابل ذکر است، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز خواستار نظم بخشی و تعیین قوانین خاص در بخش ارزهای دیجیتال در سال جاری شده است. در همین حال، وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز قبلاً پیش نویس بیانیه دیجیتال خود را تحت کمیسیون آموزش سواد مالی برای آموزش عموم در مورد ریسک های سرمایه گذاری در دارایی های دیجیتال منتشر کرده است.
 

تگ ها