رکود یا تورم طولانی، تصمیم فدرال رزرو در خصوص اقتصاد ایالات متحده

رکود یا تورم طولانی، تصمیم فدرال رزرو در خصوص اقتصاد ایالات متحده
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس نظرات محمد الاریان، مشاور ارشد اقتصادی آلیانز، فدرال رزرو باید بین دو اشتباه سیاستی خطر ایجاد رکود و تورم طولانی مدت تا سال 2023 تصمیم گیری نماید. به گفته این اقتصاددان، زمان استراتژی فرود نرم بسر آمده است. محمد الاریان، اقتصاددان، در مصاحبه ای با بلومبرگ روز جمعه، 27 می اظهار داشت که اقتصاد ایالات متحده با برنامه فدرال رزرو برای تحت کنترل درآوردن تورم در مسیر رکود قرار گرفته است.

محمد الاریان مشاور ارشد اقتصادی در آلیانز، شرکت مادرPIMCO، و یکی از بزرگترین مدیران سرمایه گذاری است، او همچنین رئیس کالج کوئینز، دانشگاه کمبریج نیز می باشد. از او پرسیده شد که در شرایط فعلی اقتصادی چه چیزی برای جروم پاول، رئیس فدرال رزرو امکان پذیر خواهد بود. وی اظهار داشت که در بهترین حالت، استراتژی فرود نرم فدرال رزرو راه گشا خواهد بود.

فرود نرم در اقتصاد، کاهش ملایم در رشد اقتصادی به وسیله افزایش نرخ بهره و کاهش محرک ‌های اقتصادی می باشد در صورتی که از رکود جلوگیری نماید. هدف استراتژی فرود نرم کاهش تدریجی محرک های اقتصادی در صنعت است. طبق گفته مشاور ارشد اقتصادی آلیانز، فدرال رزرو باید از 9 ماه قبل بر روی این استراتژی کار می کرده است و بنظر می رسد اکنون زمان بکارگیری استراتژی فرود نرم گذشته است. وی افزود که حرکت فدرال‌رزرو به جای انقباض به سمت اقتصاد رو به رشد و پویا، اکنون در راستای حرکت بسوی یک اقتصاد کند می باشد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دستیابی با استراتژی فرود نرم بسیار دشوار است، اظهار داشت که بهترین چیزی که می توان در حال حاضر به آن امیدوار بود استراتژی فرود نرم است، اما احتمالا نتایج پیش بینی شده با اتفاقات آینده با وجود تاخیر فدرال رزرو در تصمیم گیری تا حدودی متفاوت خواهد بود.

واکنش دیگر کارشناسان اقتصادی به عملکرد فدرال رزرو

اقتصاددان آلیانز تنها کسی نیست که هشدار داده که اقتصاد ایالات متحده احتمالا به سمت رکود پیش می رود. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز هفته گذشته اظهار داشت اقتصاد ایالات متحده احتمالاً در رکودی است که ممکن است تا 12 یا 18 ماه ادامه داشته باشد و دلیل واقعی تورم چاپ پول و افزایش نقدینگی توسط ایالات متحده بوده است.

بلک راک، بزرگترین مدیر دارایی جهان به طور مشابه اظهار داشت که اگر کارشناسان فدرال رزرو نرخ های بهره را بیش از حد افزایش دهند، خطر ایجاد رکود قویتر خواهد شد که اگر فدارال رزرو در این مسیر سیاست انقباضی روشنی را اجرا نکند، خطر تبدیل به تورم فراری خواهد شد.
 

تگ ها