سانسور رسانه خبری دیجیتال روسی توسط ناظر مخابرات روسیRoskomnadzor

سانسور رسانه خبری دیجیتال روسی توسط ناظر مخابرات روسیRoskomnadzor
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

Bits.media، رسانه خبری پیشرو در فضای دیجیتال روسیه، توسط ناظر مخابرات و رسانه های جمعی روسیه، Roskomnadzor مسدود شده است. نسخه آنلاین رسانه اعلام کرده که با این اقدام مخالفت خواهد کرد، این سایت پس از اعلام خبر از دسترس خارج شده است.

این ممنوعیت ناشی از حکم دادگاه منطقه ولژسکی شهر ساراتوف به دادخواستی است که توسط دادستان محلی در 31 مارس ارائه شده است. قاضی پس از بررسی پرونده در غیاب صاحبان رسانه دیجیتال، درخواست دادستان را در 24 آوریل پذیرفته است.

بر اساس اسناد منتشر شده دادگاه، پنج آدرس اینترنتی مورد هدف دادستانی حاوی اطلاعاتی با هدف ترویج قانونی کردن پولشویی بوده اند. هنوز مشخص نیست که آیا فقط آدرس های Bits.media تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر و دلیل رسمی این اقدام مشخص نشده است.

براساس اظهارات بنیانگذار پلتفرم، ایوان تیخونوف، این پلتفرم به عنوان ذینفع پرونده، هیچ توضیحی در خصوص روند رسیدگی پرونده دریافت نکرده است. وی اظهار داشت بدون هیچ هشداری، مطالب سایت حذف و هیچ توضیحی درخصوص جرم اتفاق افتاده احتمالی ارائه نشده است.

Bits.media به تصمیم دادگاه اعتراض کرده است، این رسانه در پرونده مشابهی پیش از این تبرئه شده است. در ژانویه 2015 رگولاتورهای اینترنت روسیه با حکم دادگاه شهر نویانسک در منطقه Sverdov، این وب سایت را مسدود کرده اند. دادستان محلی در آن زمان اظهار داشت که این اقدام در راستای محافظت از سرمایه گذاران بوده است. در آن زمان هفت وب سایت مسدود شدند، اما حکم ممنوعیت آنها در اواخر همان سال لغو شد.

در مارس 2020، Roskomnadzor پنج وب سایت ارائه دهنده اطلاعات و خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال را در لیست سیاه قرار داد. انجمن Bits.media نیز در لیست این سازمان قرار گرفت، با این حال وب‌ سایت اکنون و در آن زمان از طریق VPN و افزونه‌ های مرورگر غیر روسی در دسترس بوده است.

سایر اپراتورهای پلتفرم های دیجیتال روسیه نیز تصمیمات اخیر سازمان را مورد انتقاد قرار داه اند. در مارس 2018 دادگاه شهر سن پترزبورگ ممنوعیت 40 وب سایت را که محتوای دیجیتال را منتشر می کرده اند را لغو کرد. ماه بعد، دادگاه عالی روسیه حکمی را مبنی بر محدودیت دسترسی به پورتالBitcoininfo.ru را لغو کرد. در ماه می 2019 نیز Roskomnadzor مجبور شد Bestchange.ru را از لیست سیاه خود حذف کند.

موضع دولت روسیه در خصوص ارزهای دیجیتال

با تمام سخت گیری های دولت در خصوص استفاده شهروندان از ارزهای دیجیتال و حتی محدودیت کاربران از دریافت اخبارهای دیجیتال، روسیه قصد دارد روبل دیجیتال خود را منتشر کند و دولت اخیراً به حمایت از استفاده از ارزهای دیجیتال خصوصی پرداخته است و قصد دارد از آنها در پولشویی یا تامین مالی تروریسم در میان تحریم های همه جانبه ایالات متحده و اروپا استفاده نماید.

وزارت دارایی در حال تنظیم مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال در روسیه است، با این حال پرداخت های دیجیتال همچنان برای شهروندان عادی ممنوع خواهد بود.

تگ ها