سقوط TVL سولانا به بیش از 6 میلیارد دلار  

سقوط TVL سولانا به بیش از 6 میلیارد دلار  
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

ارزش کل سولانا قفل شده ،TVLدر هفته سوم ماه می به دلیل روندهای نزولی در بازار که شاهد کاهش علاقه به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بوده است، به سقوط خود ادامه داده است. براساس گزارش تحلیلگران Be[In]Crypto، سولانا یکی از بهترین پروژه های ارز دیجیتال در 18 ماه گذشته بوده است، همچنین سولانا از اولین روز سال جاری 60 درصد از ارزش کل قفل شده خود را از دست داده استف در واقع در 1 ژانویه، سولانا TVL تقریباً 11.22 میلیارد دلاری داشته که در 15 می به حدود 4.38 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سولانا یک بلاک چین غیرمتمرکز است که امکان ساخت برنامه های کاربردی کاربر پسندِ مقیاس پذیر را امکان پذیر می کند. سولانا به ‌عنوان سریع ‌ترین اکوسیستم در حال رشد در فضای ارزهای دیجیتال، هزاران پروژه تحت وب 3، توکن ‌های غیرقابل تعویض،NFT  و دیفای دارد.

دلایل کاهش TVLسولانا

ارزش کل سولانا قفل شده در این هفته به دلیل کاهش شدید در  برنامه های غیرمتمرکز (dApps) در اکوسیستم به پایین ترین سطح سقوط کرده است. به عنوان مثال، پلتفرم وام و استقراض غیرمتمرکز Solend در ماه گذشته بیش از 8 درصد کاهش یافته است، همچنین پلتفرم تجمیع بازده Tulip نیز بیش از 11 درصد از ارزش کل قفل شده خود را در همین بازه زمانی کاهش داده است. پلتفرم استیکینگ و پروتکل تبادل غیرمتمرکز، DEX نیز به ترتیب بیش از 48 درصد و 42 درصد از ارزش کل خود را از دست داده اند.

سایر  dAppهایی که در کاهش ارزش کل قفل شده نقش داشته اند شامل رادیوم، آتریکس، پلتفرم تبادل غیرمتمرکز Orca، پروتکل Quarry، پروتکل Francium، پروتکلSaber و منگو مارکتس می باشند. با این حال سولانا با وجود کاهش بیش از 6 میلیارد دلاری، جایگاه خود را به عنوان چهارمین بلاک چین با بیشترین ارزش قفل شده حفظ کرده است، همچنین سولانا هنوز بیشترین سهم از ارزش ترون، پالیگان، فانتوم، کریپتو کوین، ویوز، نیر پروتکل، ارز دیجیتال دیفای چین، پروتکل اسموسیس، ارز دیجیتال هارمونی و کاردانو را هولد کرده است.

سولانا به عنوان یکی از بلاک چین ‌هایی معرفی شده توسط متا است که NFT های اینستاگرام در آن ادغام می ‌شوند. پالیگان و  اتریوم از دیگر پلتفرم های معرفی شده این ادغام می باشند.

جهش قیمتی رقبای اتریوم در 24گذشته

بزرگ ‌ترین رقبای اتریوم، کاردانو و سولانا بهترین عملکرد را در 24 ساعت گذشته داشته اند. براساس داده های کوین مارکت کپ، این دو ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته به ترتیب 11درصد و 14 درصد افزایش یافته اند.

آوالانچ،  از دیگر رقبای اتریوم، در همین بازه زمانی 15 درصد افزایش یافته است. با این حال، این توکن تنها در هفته گذشته 34.54 درصد کاهش یافته است. آوالانچ به دلیل وابستگی به فاجعه Terra با فشار فروش شدید نیز مواجه بوده است.

بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان نیز تا سطح 25000 دلار کاهش یافته اما از آن زمان توانسته تا حدی بهبود یابد. در حال حاضر در زیر سطح 30000 دلار معامله می شود. بیت کوین و اتریوم به ترتیب 56.58 درصد و 57.79 درصد نسبت به رکوردهای اوج خود در نوامبر گذشته کاهش یافته اند.