سوء استفاده های معامله گران NFT از ارزهای دیجیتال

سوء استفاده های معامله گران NFT از ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

از آنجایی که LooksRare می‌خواهد جایگزینی برای OpenSea باشد ولی  میزان معاملات شستشو در این پلتفرم سؤالاتی را در مورد اینکه آیا کاربران واقعاً آن را به عنوان یک رقیب قابل می‌بینند، ایجاد می‌کند.

LooksRare اولین کار خود را در تاریخ 10 ژانویه انجام داد و بازار NFT که اخیراً راه اندازی شده توجه زیادی را به خود جلب کرده، نه تنها به این دلیل که حجم معاملات روزانه آن بیش از دو برابر Opensea در روز دوم معامله بود، بلکه به این دلیل اینکه به زمین بازی جدید تبدیل شده است.

Wash Trading مجموعه‌ای از فعالیت‌های معاملاتی ست که شامل خرید و فروش یک ابزار مشابه توسط سرمایه گذار به طور همزمان و ایجاد حجم معاملاتی بالا و قیمت دستکاری شده بازار برای دارایی در حال رشد است.

در ایالات متحده، wash trading در بازارهای مالی سنتی از سال 1936 غیرقانونی بوده و جدیدترین رسوایی تبلیغاتی مربوط به wash trading دستکاری LIBOR در سال 2012 است.

در حالی که wash trading به شدت توسط صرافی‌ها و تنظیم‌کننده‌ها نظارت می‌شود ولی به نظر می‌رسد مسیر جدید خود را در فضای ارزهای دیجیتال غیرقانونی و به‌ویژه در بازارهای NFT مانند LooksRare پیدا کرده است

شمشیر دولبه بازار ارزهای دیجیتال

LooksRare با نیت خوبی برای به اشتراک گذاشتن سود در جامعه شروع به کار کرده است و مشوق‌های رمزی و جوایز معاملاتی اساساً سلاح مخفی‌ای بودند که حجم بالایی را به خود جذب کرده و بلافاصله پس از راه‌اندازی،Opensea را با سرعت نور شکست داد، اما همین عوامل به همان چیزی تبدیل شده‌اند که سرمایه گذاران wash trading از آن برای هجوم بازار استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که LooksRare امکان wash trading را توسط پاداشهای معاملاتی سود آور پیش‌بینی کرده است. اما طبق گزارش LooksRare Docs، آنها معتقد بودند که هزینه معاملات از طریق هزینه‌های پلتفرم و هزینه‌های حق امتیاز برای ایجاد انگیزه‌ای برای wash trading بسیار زیاد است.

از 19 ژانویه به عنوان مثال، میانگین حجم معاملات در LooksRare تقریباً 380,000 دلار برای هر کاربر است در حالی که در OpenSea تنها با 3,000 دلار در نمودار نمایان است. به طور مشابه، متوسط حجم تجارت هر تراکنش در LooksRare حدود 415000 دلار است، در حالی که برای OpenSea تنها 1676 دلار میباشد.

اساسا گروه بسیار کوچکی از کاربران هستند که معاملاتی به ارزش صدها هزار دلار را انجام می دهند. مطمئناً این یک زمینه برای خریداران عادی NFT به نظر نمی رس بلکه به نظر می‌رسد که سرمایه گذارانwash trading  با 2 درصد کارمزد، حق امتیاز شبکه اتریوم، هنوز هم می‌توانند نقطه عطفی برای متعادل کردن هزینه و سود خود بیابند.

سود سرمایه گذاران wash trading از خرید و فروش NFT

سود معاملاتی LooksRare در مجموع 721 روز در چهار مرحله توزیع می شود. سود روزانه بالاترین میزان در 30 روز اول در فاز A و کل پاداش در فاز C (240 روز) هست.

مقدار سود معاملاتی که یک سرمایه گذار می‌تواند برای هر روز مشخص به دست آورد، حاصلضرب  سود معاملات ثابت روزانه LOOKS (2,866,500 LOOKS) و نسبت بین حجم معاملات هر سرمایه گذار و کل حجم معاملات روزانه ست.

بنابراین، هر چه حجم معاملات توسط سرمایه گذار بیشتر باشد، پاداش بیشتری دریافت میکند. این مکانیسم انگیزه های زیادی را برای حجم زیادی از wash trading ایجاد می کند. نگاهی دقیق تر به یک معامله گرtrading wash  با 90 میلیون دلار حجم تجارت روزانه نشان میدهد که بزرگترین حجم معاملات یک روزه LooksRare در 19 ژانویه 2022 بود.

با رسم 10 کیف پول برتر معامله شده در آن روز، دو کیف پول با بیش از 90 میلیون دلار معامله در روز از هم متمایز می شوند. فعالیت‌های این دو کیف پول نیز خرید و فروش رفت و برگشتی را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده واضح wash trading هست.