شکایت میلیاردر استرالیایی از فیس بوک به دلیل کلاهبرداری در زمینه ارز دیجیتال

شکایت میلیاردر استرالیایی از فیس بوک به دلیل کلاهبرداری در زمینه ارز دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک تاجر استرالیایی ادعا کرده که تبلیغات نادرست در پلتفرم شرکت فیس بوک، او و ده ها تن از افراد مشهور دیگر را متحمل ضرر کرده است و از اطلاعات آنها با استفاده از این تبلیغات برای بازار ارزهای دیجیتال سوء استفاده شده. میلیاردر استرالیایی اندرو تویگی فارست Andrew Twiggy Forrest، فیسبوک را به دلیل تبلیغات نادرست ارزهای دیجیتال و استفاده از نام او برای کلاهبرداری از قربانیان، به دادگاه می کشد. رئیس Fortescue Metals فیس‌بوک را به نقض قوانین پولشویی در استرالیا متهم کرده و مدعی است که فیسبوک بصورت کاملا آگاهانه از این تبلیغات غیرقانونی سود می‌برد. برنامه دادگاه اولیه در دادگاه ماژسترات استرالیای غربی برای 28 مارس 2022 برنامه ریزی شده است و انتظار می رود، جلسه دادگاه در اواخر سال 2022 برگزار شود. فارست با موافقت دادستان کل مایکلیا کش، اتهامات مربوط به بخش 10 قانون جزایی مشترک المنافع را مطرح می کند. اسناد ارائه شده به دادگاه خبر از کلاهبرداری میلیون ها دلاری از قربانیان می دهد.
وکلای فارست گفتند که دامنه آسیب بسیار گسترده است اما آنها تعداد دقیق یا هویت افرادی که به دلیل این کلاهبرداری شریرانه متضرر شده اند را نمیدانند. آنها افزودند که فارست از مارس 2019، زمانی که برای اولین بار در فیس بوک تبلیغ شد، صدها هزار دلار برای فاصله گرفتن از این کلاهبرداری هزینه کرده اند. این شکایت ادعا می‌کند که دسترسی فیس‌بوک به داده‌های کاربران یکی از مهم‌ترین عوامل تکثیر آگهی‌های غیرقانونی، اخبار جعلی و سایر مطالب اینترنتی ناخواسته بوده است. سخنگوی شرکت متا، به The Australian گفت که کار شناسایی تبلیغات، مسدود کردن تبلیغ‌کنندگان متقلب و در برخی موارد، اقدام قضایی رویکردی چند جانبه برای متوقف کردن این تبلیغات را در پیش گرفته است. با این حال، فارست معتقد است که متا این غول رسانه های اجتماعی، باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از انتشار کلاهبرداری در پلتفرم خود انجام دهد. از آنجایی که کلاهبرداران بیشتر در خارج از کشور هستند، نمی توان آنها را به راحتی ردیابی کرد. وی افزود: بهترین راه برای محافظت از استرالیایی‌ها این است از طریق تعقیب قضایی فیسبوک را میتوان از این کار بازداشت.
او گفت: فیس‌بوک تمایل چندانی به خود تنظیمی یا برداشتن گام‌های اساسی برای محافظت از استرالیایی‌ها در برابر سوء استفاده کلاهبرداران از این پلتفرم و اطلاعات شخصی کاربران ندارد. بنابراین هیچ گزینه دیگری جز انجام اقدام کیفری باقی نمانده است. Twiggy Forrest سالهاست که با این کلاهبرداری های رمزنگاری مبارزه می کند. اگر فیسبوک در دادگاه استرالیا مجرم شناخته شود، باید جریمه نقدی پرداخت کند و همچنین روش تبلیغات خود را تغییر دهد. این تاجر همچنین در سپتامبر گذشته شکایت جداگانه‌ای را به دادگاه عالی کالیفرنیا تسلیم کرده و منتظر رای دادگاه است. این پرونده همچنان در جریان است و تاریخ رسیدگی به پرونده مدنی هنوز مشخص نشده است.

عدم توقف کلاهبرداری 

در سال 2019، فارست در میان چندین سلبریتی استرالیایی بود که به دروغ از آنها نقل قول شد که برای یک ارز دیجیتال تقلبی تبلیغات انجام داده اند، در سال 2020، کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا در مورد تبلیغات رمزنگاری جعلی تأیید شده توسط افراد مشهور، از جمله استرالیایی هایی مانند High Jackman، Nicole Kidman و Waleed Aly  هشدار داد. از تصاویر افراد مشهور دیگری از جمله ایلان ماسک، بیل گیتس و ریچارد برانسون نیز برای کلاهبرداری استفاده شده است. فارست در نوامبر 2019 نامه ای سرگشاده به مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا پلتفرم ارسال کرد و از او درخواست کرد تا تبلیغات جعلی را حذف کند و از سوءاستفاده تصویری وی جلوگیری کند. همانطور که در کوین تلگراف در آگوست 2021 گزارش شده است: این کلاهبرداری ها بیش از 50.5 میلیون دلار برای سرمایه گذاران استرالیایی در شش ماه اول سال 2021 هزینه داشته است که بیش از نیمی از آنها کلاهبرداری های رمزنگاری بوده اند.

تگ ها