ضعف بزرگ ارزهای دیجیتال در مقابل سیستم مالی سنتی

ضعف بزرگ ارزهای دیجیتال در مقابل سیستم مالی سنتی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس اظهارات اخیر بانک تسویه بین المللی BIS، دارایی های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین در مسیر کاهش و نزولی عظیمی قرار گرفته اند، که در نهایت باعث می شود آنها نتوانند نقش پول را در یک جامعه ایفا کنند. بر همین اساس دارایی ‌های دیجیتال احتمالا در مقایسه با سیستم مالی سنتی یک نقطه ضعف بزرگ خواهد داشت.

طبق گفته بانک تسویه بین المللی BIS، اکوسیستم یک دارایی دیجیتال وقتی کاربران در طول زمان به گروه های مجزا تقسیم می شوند، تقسیم شده و مزایای اثرات شبکه را کاهش می دهد که در تضاد کامل با شبکه های سنتی پرداخت می باشد. در سیستم سنتی، هرچه تعداد کاربران بیشتری به یک پلتفرم خاص هجوم بیاورند، جذابیت بیشتری برای پیوستن کاربران جدید به آن پلتفرم ایجاد می شود که در اکوسیستم دیجیتال این امر کاملا برعکس است.

افزایش محبوبیت و علاقمندی به یک پلتفرم سنتی باعث کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت خدمات و ارتقای شمول مالی می شود. راه اندازی اخیر و پذیرش سریع سیستم پرداخت فوری Pix برزیل نمونه خوبی از این پویایی است. سیستم پرداخت فوری Pix برزیل تنها در یک سال پس از راه اندازی، شاهد ثبت 114 میلیون کاربر و افزایش ارزش سهام 67 درصدی بوده است.

به گفته بانک تسویه بین المللی BIS، تقسیم شدن به گروه های مجزا زمانی اتفاق می‌افتد که بلاک‌ چین ‌های متراکم، هزینه ‌های تراکنش بالایی دارند که این امر کاربران را به جستجوی زنجیره ‌های جایگزین ترغیب می‌کند.

محدودیت ذاتی زنجیره های بلاک چین

طبق استدلال این بولتن، کارشناس بانک تسویه بین المللی، تقسیم شدن به گروه های مجزا از محدودیت های ذاتی زنجیره های بلاکی است. همچنین برای حفظ یک سیستم اجماع غیرمتمرکز در یک بلاک چین، اعتبار سنجی ها باید برای ثبت هر تراکنش ها پاداش بگیرند که دستیابی به پاداش های بالا مستلزم محدود شدن حداکثر تعداد تراکنش ها در هر بلاک خواهد بود.

با افزایش تعداد تراکنش ها، هزینه تراکنش ها نیز به طور تصاعدی افزایش می یابد که اگر با هزینه پاداش اعتبار سنج ها ادغام شود باعث افزایش قابل توجه هر تراکنش خواهد شد که کاربران را وادار به جستجوی زنجیره های جایگزین می کند. این امر منجر به سیستمی از بلاک چین‌ های موازی می ‌شود که نمی‌ توانند اثرات شبکه را مهار کنند و نگرانی ‌هایی را در مورد حاکمیت و ایمنی کل سیستم ایجاد می نمایند.

براساس نتایج این گزارش در حال حاضر دارایی های مجازی برای ایفای نقش اجتماعی به عنوان پول مناسب نمی باشند و احتمالا با توسعه بلاک چین این مشکل رفع خواهد شد. همچنین این واقعیت که یک کپی از یک بلاک چین معمولاً در چندین رایانه نگهداری می شود، با بزرگتر شدن بلاک چین، مشکل مقیاس پذیری ایجاد می کند که یکی از چالش‌ های اساسی بلاک چین است که فن آوری بلاک چین و توسعه ‌دهندگان با آن مواجه می باشد.
 

تگ ها