طلا در مقابل بیت کوین در 2022

طلا در مقابل بیت کوین در 2022
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بیت کوین همچنان به عملکرد ضعیف خود ادامه داده و از نظر سرمایه گذاران دیجیتال تبدیل به یک دارایی ریسکی شده است. نگرانی ها در مورد جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و تورم ایالات متحده به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسیده و  از سوی دیگر نگرانی از طرف تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره وجود دارد. عدم اطمینان به اقتصاد جهانی گسترش یافته و به جای بهبودی، رکود اقتصادی در حال رخ دادن است.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، تمامی این عوامل را بحران در بحران نامید. همچنین وی افزود: جنگ یک شوک عرضه است که تولید اقتصادی را کاهش و قیمت ‌ها را افزایش می دهد. براساس پیش ‌بینی صندوق بین المللی پول، تورم در اقتصادهای پیشرفته به 5.5 درصد و در اقتصادهای نوظهور اروپایی به استثنای روسیه، ترکیه و اوکراین به 9.3 درصد افزایش خواهد یافت.

رویترز به نقل از دانیل بریزمان، تحلیلگرCommerzbank اعلام کرد که با ادامه روند جنگ در اوکراین علاقه برای خرید طلا از سوی سرمایه گذاران  صندوق معامله در بورس،ETF در روزهای اخیر افزایش یافته است. وی افزود: به نظر می رسد روسیه در حال آماده شدن برای انجام یک حمله بزرگ در شرق کشور است که تقاضای قابل توجهی برای طلا به عنوان یک پناهگاه امن ایجاد کرده است. بدین ترتیب با فروش دارایی های پر ریسک و خرید دارایی ‌های دارای همبستگی منفی با بازار سنتی سهام آسیب می‌ بینند و فضای ارزهای دیجیتال در کنار بازار سهام با مشکل مواجه می شود.

عملکرد بیت کوین نسبت به طلا

براساس داده های آخرین گزارش هفتگیArcane Research، طلای دیجیتال سال خوبی نداشته است، در سه هفته اول سال 2022 بیت کوین 25 درصد سقوط کرد و علیرغم بهبود جزئی، 18 درصد در سال کاهش داشته است. به طور مشابه، نزدک در سال 19 درصد کاهش را به ثبت رسانده و عملکرد ضعیفی در برابر بیت کوین داشته است و همچنین بیت کوین گرایش پیروی از عملکرد نزدک با نوسانات بالا را داراست که این امر باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان شده است.

ترس عمومی از عدم قطعیت ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان، طلا را بار دیگر در کانون توجه دارایی های امن قرار داده و طلا افزایش 4 درصدی نسبت به سایر شاخص ها داشته است و عملکرد طلای فیزیکی بهتر از طلای دیجیتال بوده است. 

در همین حال، بازار ارز  نیز از الگوهای کاهش ریسک یکسان پیروی کرده است. دلار با افزایش 7 درصدی خطر زدایی یا ویژگی کاهش ریسک خود را ثابت کرده است. یوان چین به دلیل نگرانی ها در مورد سیاست کووید صفر و آغاز قرنطینه در چین با ایجاد مشکلاتی برای زنجیره تامین جهانی و کند شدن اقتصاد چین کاهش یافته و بسیاری از سرمایه گذاران برای امنیت مالی باثبات تر به سمت دلار آمریکا روی آورده اند.

حامیان بیت کوین نیز از طرف دیگر از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد کرده و ادعا می کنند که بیت کوین یک دارایی امن است. براساس گزارش قبلیArcane Research، همبستگی 30 روزه بیت کوین با نزدک اوج های جولای 2020 را منجر شده و همبستگی آن با طلا به پایین ترین حد خود رسیده است. با ادامه پذیرش بیت کوین و ورود سرمایه گذاران نهادی بیشتر به بازار، همبستگی بیت کوین و سهام بیشتر خواهد شد.