فروش نفت روسیه بدون بیت کوین

فروش نفت روسیه بدون بیت کوین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت برای تراکنش های بین المللی برای قراردادهای تجاری کوچک خصوصی در روسیه اخیرا بررسی و تنظیم شده است، اما ظاهراً هیچ تأثیری بر عرضه نفت کشور نداشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی RTVI، ایوان چبسکوف، مدیر بخش سیاست مالی وزارت دارایی، توضیحاتی در این خصوص ارائه داده است.

روسیه به این دلیل که بازار جهانی نفت تحت سلطه دلار آمریکا است، برای یافتن خریداران نفت خود با مشکل مواجه است. مشکل روسیه در فروش نفت احتمالا دلیلی است که این کشور روش های پرداخت جایگزین از جمله بیت کوین را بررسی کرده است، با این حال به گفته چبسکوف، وزارت دارایی قصد دارد از ارزهای دیجیتال نه به عنوان یک روش پرداخت، بلکه به عنوان یک دارایی استفاده کند.

طبق اظهارات وی؛ وظیفه دولت ارائه یک جایگزین خواهد بود و به دلیل حجم بالای صادرات، احتمالاً نفت به بیت کوین فروخته نخواهد شد. همچنین با اینکه تسویه حساب به دلار و یورو دشوارتر شده است، با این حال امکان پرداخت در ارزهای دیجیتال برای همه کشورها امکان پذیر نخواهد بود.

تراکنش های دیجیتال با کشورهای دوست

به گفته مقام ارشد وزارت دارایی، با تغییر موضع بانک مرکزی، اکثریت بانکداران مخالفتی با تسویه حساب های بین المللی در ارزهای دیجیتال ندارند و اکنون بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال احتمالا با کشورهای دوستی که پذیرای دریافت ارزهای دیجیتال هستند، تسویه خواهد شد.

پیش از این نیز نسخه اصلاح شده پیش نویس قانون وزارت دارایی با عنوان "درباره ارزهای دیجیتال" در ماه می ارائه شده است. این پیش نویس امکان پرداخت به ارز دیجیتال را برای صادرات و واردات شرکت های قانونی و کارآفرینان را فراهم کرده است.

روسیه همزمان با راه اندازی روبل دیجیتال خود، اخیراً به حمایت از استفاده از رمزارزهای خصوصی پرداخته و احتمالا از آنها در بحبوحه جنگ و تحریم های ایالات متحده و اروپا در پولشویی یا تامین مالی تروریسم استفاده خواهد کرد.

تحریم های روسیه

ایالات متحده نیز اعلام کرده است که در حال بررسی اقداماتی برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها توسط روسیه با استفاده از ارزهای دیجیتال است و از سوی دیگر صرافی های جهانی از جمله بایننس و کوین بیس دسترسی کاربران به حساب های روسی را مسدود کرده اند.

براساس اظهارات ایوان چبسکوف، مقام ارشد وزارت دارایی، آمریکایی ها با اظهار در خصوص ردیابی همه ارزهای دیجیتال سعی در ایجاد موانع بسیاری برای اقتصاد و تجارت روسیه هستند با این حال ردیابی ارزهای دیجیتال افسانه ای بیش نیست و آنها بسیار مبهم می باشند.