عرضه نسخه آزمایشی ریال دیجیتال ایران تا 2 ماه آینده

عرضه نسخه آزمایشی ریال دیجیتال ایران تا 2 ماه آینده
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

ایران در حال انجام اقداماتی برای آماده سازی راه اندازی ارز دیجیتال جدید خود بنام به ریال دیجیتال است. مقام پولی جمهوری اسلامی امیدوار است تا دو ماه آینده مرحله آزمایشی این طرح آغاز شود. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جمع خبرنگاران گفت: مقامات ایرانی در حال انجام اقدامات لازم برای راه اندازی طرح آزمایشی ریال دیجیتال از شهریور ماه می باشند.

به نقل از پرتال خبری انگلیسی زبان ایران فرانت پیج، مدیر ارشد اجرایی این پروژه اظهار داشته که ارز دیجیتال ایران با ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز جهانی متفاوت خواهد بود. او خاطرنشان کرد که ریال دیجیتال فقط برای جایگزینی اسکناس رایج طراحی شده است.

صالح آبادی در ادامه افزود: این طرح آزمایشی در ابتدا تنها یکی از مناطق کشور را پوشش خواهد داد و در صورت موفقیت به سایر مناطق ایران گسترش خواهد یافت. بانک مرکزی ایران از ماه آوریل در مرحله توسعه و رونمایی از ارز دیجیتال بانک مرکزی،CBDC خود بوده اند.

مرجع پولی ایران، بانک مرکزی تنها صادرکننده ریال دیجیتال خواهد بود و حداکثر عرضه آنرا تعیین خواهد کرد. طبق گزارش ‌های قبلی، این ارز بر اساس یک سیستم دفتر کل توزیع شده است که توسط موسسات مالی مجاز نگهداری خواهد شد و قادر به پشتیبانی از قراردادهای هوشمند خواهد بود.

واحد پول جدید ایران بر اساس مقررات مربوط به انتشار اسکناس صادر خواهد شد و منحصراً برای معاملات داخل کشور قابل استفاده خواهد بود. بانک مرکزی ایران مسئول نظارت بر تأثیر مالی و اقتصادی پول نقد دیجیتال و تأثیرات منفی احتمالی بر سیاست ‌های پولی خواهد بود.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد که ارز دولتی در تثبیت حضور ارزهای دیجیتال در کشور که پرداخت با بیت کوین و امثال آن مجاز نیست، نقش خواهد داشت. اعلام مرحله آزمایشی آن در حالی است که ده ها بانک مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی یا توسعه CBDC های خود می باشند

ممنوعیت ماینینگ ارزهای دیجیتال در ایران

چندی قبل از انتشار خبر رونمایی از ریال دیجیتال، جمهوری اسلامی ممنوعیت فصلی ماینینگ ارزهای دیجیتال را اعلام کرده است. ممنوعیت فصلی استخراج ارزهای دیجیتال واکنش شدید جامعه دیجیتال ایرانی را برانگیخته است. این هفته، شرکت توزیع نیروی برق کشور به ماینرها دستور داده تا فعالیت‌ های خود را به دلیل کمبود برق در ماه‌ های گرم تابستان متوقف نمایند.

به گفته منتقدان این طرح، محدودیت‌ های ماینینگ، ایران را از رتبه بندی صنعت ماینینگ جهانی دور خواهد کرد. سال گذشته نیز ماینرهای دیجیتال بدستور شرکت توانیر بیش از یک بار مجبور به قطع ماینینگ شده اند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی شرکت توانیر اعلام کرد: این اقدام به کاهش بار سنگین شبکه سراسری در فصل پیک کمک خواهد کرد. طبق گزارش رسانه خبری تجاری Way2pay، سهامداران با این اقدام مخالفت کرده ‌اند و اصرار دارند که این اقدام غیرقابل توجیه است و مانند سال 2021 به صنعت ماینینگ ایران آسیب خواهد زد.

بر اساس گزارش مرکز تامین مالی کمبریج، تعطیلی های متعدد سال گذشته به ماینرها ضربه زده و سهم هش ریت ایران را تا 0.12 درصد کاهش داده است.
 

تگ ها