آسیا پیشرو در ارز دیجیتال

 آسیا پیشرو در ارز دیجیتال
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

علی رغم قوانین سخت چین در ممنوعیت تجارت ارز دیجیتال از سنگاپور گرفته تا تایلند و اندونزی چشم انداز ارزهای دیجیتال آسیا به رشد خود ادامه می دهد.

یکی از ویژگی های اساسی ارز دیجیتال بعنوان نوعی از دارایی ست که فراتر از حوزه های قضایی است یعنی هیچ کنترل دولتی و قوانین خاصی برای آن وجود ندارد. همچنین یکی از قطب های کلیدی که شروع به پذیرش و نوآوری ارز دیجیتال کرده است آسیاست.

بر اساس گزارش Chainalysis، در نیمه اول سال 2021، آسیا مقصد 28 درصد از حجم کل تراکنش های جهانی و 1.16 تریلیون دلار ارز دیجیتال بوده است. آسیای مرکزی و جنوبی به تنهایی شاهد رشد 706 درصدی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال نسبت به سال گذشته بوده اند که این امر آسیا را به سومین منطقه در حال رشد جهان تبدیل کرده است.

سال گذشته، تیترهای خبر آسیا تحت سلطه تحولات چین بوده و با هر خبر جدید نوسان بازار ارز دیجیتال به وضوح قابل مشاهده بوده است. همچنین کشورهای آسیایی مختلف نیز همگام با همه در حال وضع قوانینی برای بهبود تجارت ارز دیجیتال خواهند بود.

سرعت نوآوری دیفای(DeFi) در آسیای جنوب شرقی با افزایش جذب سرمایه و سرمایه گذاری در پروژه ها تقویت شده و ادامه مسیر رشد را در سال 2022 هموارتر می سازد.

تجارت ارز دیجیتال بدون چین

با توجه به سیاست طولانی مدت این کشور در کنترل سرمایه، موضع چین در مورد ارزهای دیجیتال غیرمنتظره نیست. در حالی که سرعت افزایش سرمایه ارز دیجیتال بسیاری را در صنعت غافلگیر کرده است، ماینرها در قزاقستان و ایالات متحده و صرافی ها و تاجران ارز دیجیتال در سنگاپور و هنگ کنگ مستقر شده اند. همچنین سنگاپور در حال حاضر یک مرکز خدمات مالی و مدیریت ثروت جهانی می باشد.

دیگر ستاره های در حال رشد ارزهای دیجیتال آسیا

بجز سنگاپور، تایلند نیز با مشارکت فعال استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال و موسسات مالی سنتی همگام بوده است. چهارمین بانک بزرگ تایلند Kasikornbank شروع به آزمایش DeFi کرده و اخیراً بازار توکن NFT خود را نیز معرفی کرده است.

قدیمی‌ترین وام‌دهنده این کشور Siam Commercial Bank نیز وارد این بازی شده و اکثریت سهام را در بزرگترین صرافی دارایی دیجیتال تایلند Bitkub به دست آورده است. در همین حال، اداره گردشگری دولتی تایلند نیز در حال بررسی توکن های ابزاری این صنعت می باشد.

با توجه به افزایش علاقه به دارایی های دیجیتال در چند سال آینده، طبق برنامه ریزی بانک مرکزی کشور تایلند قوانین جامع تری را در مورد دارایی دیجیتال در اوایل سال 2022 معرفی خواهند کرد. اندونزی هم یک بازار آماده آسیایی جدید برای رمزارزها است.

حجم معاملات ارز دیجیتال در اندونزی ده برابر افزایش یافته و از 4.5 میلیارد دلار به حدود 50 میلیارد دلار در اکتبر 2021 رسید. اکنون تعداد تریدرهای ارز دیجیتال بیشتر از سرمایه گذاران سهام در بورس اندونزی است. سرمایه‌گذاران خرد به سهولت در تجارت ارزهای دیجیتال این کشور جذب می‌شوند، جایی که تنها چیزی که فرد نیاز دارد یک گوشی هوشمند با دسترسی به اینترنت و تقریباً 0.75 دلار است.

سیگنال‌های مقامات اندونزی متفاوت بوده و پرداخت‌هایی را که با ارز دیجیتال انجام می شود را هم ممنوع کرده، اما تجارت ارز دیجیتال را قانونی اعلام کرده اند و هم اکنون در حال ایجاد یک صرافی ملی ارز دیجیتال هستند.

بانک مرکزی اندونزی همچنین در حال بررسی یک روپیه دیجیتال ملی برای مقابله با گسترش ارزهای دیجیتال نیز می باشد، به این امید که کاربران ارزهای دیجیتال بانک مرکزی CBDC را امن تر و قانونی تر بیابند و بیشتر مایل به سرمایه گذاری در آن باشند.

تغییر سرمایه از سنتی به دیجیتال

در سال‌های آینده، می‌توانیم انتظار سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در پروژه‌های ارزهای دیجیتال آسیایی داشته باشیم، زیرا شرکت‌ها آینده خود را بر حول دارایی‌های دیجیتال قرار خواهند داد.

آسیا همچنین دارای پتانسیل نوآوری عظیمی برای پاسخگویی به نیازهای برآورده نشده 290 میلیون در این منطقه است، جایی که خدمات DeFi تسریع می یابد. افزایش بودجه باعث نوآوری بیشتر در کنار پذیرش ارز دیجیتال باعث شکوفایی اقتصاد دیجیتال در سراسر آسیا خواهد شد.
 

تگ ها