قانون بازنگری استخراج ارزهای دیجیتال توسط پارلمان روسیه

قانون بازنگری استخراج ارزهای دیجیتال توسط پارلمان روسیه
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیش نویس قانون جدید جایگزین لایحه قبلیِ یک سال عفو مالیاتی و گمرکی برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال در روسیه شده است. لایحه اولیهِ معافیت مالیاتی به دلیل زیان برای بودجه دولتی رد شده است. قانونگذاران روسیه با ارائه مجدد قانون جایگزین این لایحه به دومای ایالتی اظهار داشتند که قانون جدید در راستای تنظیم استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است. پیش ‌نویس جدید، جایگزین لایحه ‌ای است که در پایان آوریل ارائه شده و اکنون پس گرفته شده است.
نمایندگان خاطرنشان کردند که در نسخه اصلاح شده مقررات کاهش بار مالیاتی ماینرها حذف شده است. تنها نکته مثبت لایحه پیشنهادی برای ماینر های ارزهای دیجیتال این است که اپراتورهای ماینینگ ملزم به بررسی منابع مالی مشتریان خود تحت قوانین جدید نخواهند بود.

مفاد پیش نویس قانون قبل از لایحه پیشنهادی

براساس پیش نویس قانون قبلی ایجاد ثبت نام ویژه برای نهادهای استخراج کننده و معافیت یکساله آنها از مالیات و عوارض گمرکی را در نظر گرفته شده بود. طبق پیش نویس، برای یک دوره یک ساله، ماینرها ملزم به ترخیص سخت افزارهای وارداتی قبل از اجرای قانون یا ارائه اظهارنامه مالیاتی برای درآمد دریافتی از استخراج ارزهای دیجیتال نبوده اند.
این قانون همچنین قرار بود ماینرها را از تعهد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده،VAT در مورد تراکنش‌ های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال معاف نماید. براساس گزارشات رسانه ‌های خبری Forklog وRBC Crypto ، این مزایا اکنون لغو شده اند، اما بقیه پیش ‌نویس تقریبا مشابه پیش نویس اصلی می باشد.

قوانین ارزهای دیجیتال در روسیه

براساس توافق کلی بین مقامات مسکو، استخراج ارزهای دیجیتال، که روسیه یکی از رهبران جهانی آن است، باید به عنوان یک فعالیت تجاری شناخته شود و تحت نظارت دولتی قرار گیرد. مقامات روسیه هم اکنون در حال کار برای ایجاد یک چارچوب قانونی جامع برای ارزهای دیجیتال می باشند. لایحه جدید "در مورد ارز دیجیتال" توسط وزارت دارایی در ماه فوریه ارائه شده است که هدف اصلی آن پر کردن شکاف های نظارتی پس از تصویب قانون "در مورد دارایی های مالی دیجیتال" می باشد که در ژانویه سال گذشته لازم الاجرا شده است.
بر اساس گزارش مرکز تامین مالی کمبریج، روسیه در آگوست 2021 حدود 11 درصد از قدرت پردازش جهانی مورد استفاده برای استخراج واحدهای جدید بیت کوین را به خود اختصاص داده است و این کشور را به سومین مرکز بزرگ استخراج پس از قزاقستان تبدیل کرده است. از سوی دیگر دولت روسیه در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود می باشد، روسیه امیدوار است از روبل دیجیتال برای تجارت مستقیم با سایر کشورها بدون تبدیل آن به دلار استفاده نماید. 
همچنین تکنیک‌ های هک مانند باج‌ افزار می‌ تواند به روس ‌ها در سرقت ارزهای دیجیتال و جبران درآمدهای از دست رفته ناشی از تحریم ‌های ایالات متحده و پارلمان اروپا کمک نماید.
 

تگ ها